gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Vill du ha några tusen kronor över?

Publicerad 2013-10-03 06:46:00 i Ekonomi

När jag pluggade på universitetet såg jag dagligen mina vänner kila över till Pressbyrån på morgonrasten för att köpa sig en kopp kaffe (och inte helt sällan kom de även tillbaka med någon form av tilltugg, t.ex. med en bulle). Dessa var samma personer som i slutet av månaden ofta klagade över att det var alldeles för lite pengar och alldeles för mycket månad kvar, utan att förstå varför.

En kaffe på pressbyrån kostade då 14 kronor och (i snitt) vågar jag påstå att dessa personer köpte fem koppar i veckan (jag har ingen aning om hur mycket de köpte på helgerna eller sommarloven osv, men som ett grovt draget snitt).

5 koppar eller 70 kronor i veckan på kaffe alltså, och om vi hårdrar det, 280 kronor i månaden och 3360 kr om året. Detta alltså enbart på kaffe, inte medräknat de bullar/godispåsar/chokladbitar som ofta slank med också.


14 kronor kanske inte känns som någon gigantisk utgift medan man väl står där och känner sig sugen på något, men i slutändan tror jag många personer landar på en småätandenota på över 10’000 kronor om året.

När folk frågar mig hur jag kan lägga tusentals kronor på konsertbiljetter eller 2500:- plus på ett par skor tänker jag ofta, ”det är väl detsamma som att du lägger det på blaskigt färdigkaffe?”.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela