gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Uppdatering angående läsande

Publicerad 2013-12-11 12:56:56 i Bildning

 (Man mår bra av att läsa en trave böcker om året!)


Jag är medveten om att jag tjatar om vikten av bildning och därför ska jag hålla detta inlägg tämligen kort. Sedan jag avslutade ”I am legend” har jag hunnit ta mig igenom Mario Puzos ”Gudfadern”. I och med att jag sett filmen före det att jag läste boken har jag ständigt haft Marlon Brando och Al Pacino på näthinnan under mina läsupplevelser.

Gudfadern, boken det vill säga, är både en sämre och en bättre upplevelse än filmerna med samma namn. I filmerna har allting spetsats till extra och allt överflöd är borttaget, något som gör upplevelsen kraftigare. Å andra sidan är det fantastiskt att få veta vad karaktärerna tänker, något som sällan förekommer lika fullödigt i en film. Hurusom var det en trevlig upplevelse och jag har nu blivit sugen på att avsätta lite tid att se om filmerna för att se om de är lika fantastiska som jag minns dem

Slutligen då, vad läser jag nu när ”Gudfadern” är avpolletterad? Näst på tur står en Geishas memoarer (jag tjuvstartade lite igår). Att jag valt att läsa denna bok beror ungefär till lika delar på en rekommendation från en god vän och på min fascination för Japan.

I och med att året snart är slut lär en Geishas memoarer förmodligen bli den sista eller näst sista bok jag läser ut 2013, en kort summering görs därför nedan av årets läsupplevelser.

Jens Lapidus - Snabba Cash
Jens Lapidus - Aldrig fucka upp
Roberto Saviano - Gomorrah
Guillermo del Toro - The Strain
David s. Landes - Dynasties: Fortunes and Misfortunes of the World's Great Family Businesses
Joseph Conrad - Heart of darkness
Joseph Conrad - Outpost of progress
Stieg Larsson - Flickan som lekte med elden
Takami Koushun - Battle Royale
August Strindberg - Hemsöborna
John Kennedy Toole - Dumskallarnas sammansvärjning
Isac Aasimov - Stiftelsetriologin (stiftelsen I, II och III).
J. D. Salinger - Räddaren i nöden
Stieg Larsson- Luftslottet som sprängdes
August Strindberg - Röda rummet
Henri Charierre - Papillon
Stephen King - Carrie
John Steinbeck - Vredens druvor
Vladimir Nabokov - Lolita
Margaret Mitchell - Borta med vinden
Conn Iggulden - Stäppens krigare
Joseph Heller - God som guld
Richard Matheson - I am legend
Mario Puzo - Gudfadern

Exakt hur många sidor det rör sig om har jag för stunden tyvärr inte tid att räkna ut, då min lunchrast snart tar slut! Som ni kan se har jag läst både tämligen seriösa och oseriösa böcker detta år., med en tyngdpunkt på det oseriösa under första halvan och det seriösa under andra halvan. Personligen får jag ändå säga att de "seriösa" böckerna givit något mer, även om till exempel Stieg Larssons Milleniumtriologi varit väldigt underhållande (om än inte särskilt givande).

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela