gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Smakar det så kostar det, eller?

Publicerad 2013-12-03 13:38:00 i Mat och dryck

 

Jag har tidigare skrivit en del om hur jag avskyr ute-mat i form av påtvingat pengaslöseri, till exempel som arbetslunch, men idag ska jag istället skriva några ord om en typ av ute-mat jag uppskattar: trerättersmiddagen.

Att gå ut i gott sällskap och avnjuta en smakupplevelse är något som de allra flesta av oss uppskattar, ändå är det kanske inte något vi tar oss för särskilt ofta. Personligen hamnar jag och mina vänner ofta hemma hos någon av oss, där vi lagar mat gemensamt istället för att gå ut och äta. Måhända är detta bra för plånboken, men ibland kan det ju vara skönt att bara få sätta sig ner och få in det man önskar från köket.

En trerättersmiddag har på sitt sätt betydligt mycket mer potential än en vanlig middag. Med tre rätter som fond har man möjlighet till fler kombinationer och smakupplevelser. I en rätt sammansatt meny kan dessutom de olika rätterna komplettera varandra och lyfta helheten till en högre nivå.

I Stockholm är det överlag tämligen kostsamt att gå ut och äta en fullödig måltid, vilket i viss mån kan avskräcka en från att njuta av livet på detta sätt. Vill man komma lite billigare undan men ändock få en trevlig matupplevelse så är det min rekommendation att man använder sidan book a table (http://www.bookatable.com/se/offers/krogerbjudande/sv-SE).

Book a table är en sida där olika restauranger presenterar erbjudanden, typiskt sett ”ät tre rätter, betala X kronor”, eller ”50% rabatt på alla varmrätter”. På så sätt kan man dels ha råd att prova lite nya restauranger (som man annars kanske inte skulle vågat ge sig på grund av prisnivån), eller komma lite billigare undan på sina smultronställen. Erbjudandena växlar ständigt och anmäler man sig för deras nyhetsbrev får man uppdateringar rakt in i mailboxen, supersmidigt.

Själv har jag och flickvännen provat att nyttja ett erbjudande för trerätters på Södra Sällskapet och var då mycket nöjda med upplevelsen. Detta är dock självfallet ingen garanti för att alla ställen som lämnar erbjudanden genom sidan är bra. Ett allmänt tips är att se vad de olika ställen har för betyg på till exempel www.rejta.se för att säkerställa att det man köper är en bra deal.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela