gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Sammetskavajen

Publicerad 2013-12-09 14:37:39 i Stil, kläder och skor

 (Tyvärr ser mitt fynd tämligen tråkigt ut på bild, men lystern på plats i butik gick inte att ta miste på.)


Tidigare har jag tjatat en del om basgarderoben och att varje man borde inneha en rad säkra kombinationer. Plagg som är versatila är oftast både de mest uppskattade och mest använda, därför har jag varit en varm förespråkare av till exempel ljusa skjortor och blå kostymer. Igår bröt jag dock mot mina egna regler genom att köpa ett klart udda plagg till samlingen, en blå sammetskavaj.

Sammetskavajen, som jag i mitt fall fyndade på HM, är ett tämligen opraktiskt plagg. Det finns många situationer där sammetskavajen alls inte lämpar sig, den attraherar lätt smuts och damm, och dessutom har den en tendens att vara svårkombinerad med andra plagg, i och med att den har en tendens att vara "för mycket". Varför kunde jag ändå inte låta bli att öppna plånboken? Ett ord: nyårsfest! Eller ja, fest överhuvudtaget. I rätt miljö kan nämligen sammetskavajen vara en stilistisk fullträff om den bara kombineras med en i övrigt nedtonad stil. (Man vill ju inte se ut som att man kommit med den sista bussen rakt från 70-talets diskomode.) Nyårsfesten är ett perfekt tillfälle att rocka ett sådant lite annorlunda plagg!

Med tanke på att jag ovan förespråkar en något nedtonad stil som komplement till detta plagg, vill jag även passa på att understryka att jag tycker att sammetskavajen passar bäst som just en kavaj. En sammetskostym, eller en tredelsuppsättning med väst i samma material, har i mina ögon en tendens att se ut som en pyjamas i kostymform. Det vill säga något den stilmedvetne mannen bör undvika att visa sig i.

 (En man som är ute och går i sin pyjamas på catwalken. Less is more!)


Precis som många andra plagg existerar sammetskavajen i en rad olika färger och kulörer, men i min mening är det den mörkblå varianten som lämpar sig bäst för bruk utanför maskeradvärlden. (Den svarta varianten är också acceptabel, men är enligt undertecknad klart tråkigare än den blå.)

 (Det finns så mycket mer liv i denna kavaj än en i ett tråkigare material.)


Så vad gör sammetskavajen så vacker? Genom att materialet reflekterar ljus på skiftande vis när man rör sig kan en blå sammetskavaj i princip röra sig i ett spektrum från mörkblått till svart. Skiftningarna ger i min mening plagget både mer karaktär och gör det mer levande än en vanlig kavaj. Dessutom är det alltid roligt att sticka ut, och en sammetskavaj är inget som hänger i var mans garderob 2013.

För den facila summan 400 kr var det inte mycket att orda om, och jag passade dessutom på att plocka upp två sidennäsdukar i princip gratis (det var 100 kr rabatt vid köp över 500 kr). Detta, plus att jag fick en rabattkupong med 20% på ett valfritt köp, gjorde att det hela kändes som en smärre succé.

Så summa summarum: ett köp utöver basgarderobens necessiteter, men ändå ett både roligt och lockande plagg att äga. Dessutom är sammetskavajen för min del ett plagg som förmodligen kommer att komma till nytta vid många festliga tillfällen framöver.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela