gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Mismatch-madness

Publicerad 2013-11-29 09:00:38 i Fancy Friday

 


Dagens i-landsproblem:
För första gången sedan jag kom på idén har Fancy Friday visat sig vara en börda snarare än något roligt. Imorse stod jag och botaniserade i garderoben och tänkte välja någon slapp piké eller dylikt, i alla fall innan jag insåg att det var fredag. Jag fick hänga tillbaka mitt enkla klädval och försöka ruska fram något nytt, vilket inte var det enklaste med tanke på den knappa tiden tills bussar skulle påstigas, etc.

Klockan tickade obönhörligt medan jag kunde konstatera att de flesta säkra kort befann sig i tvätten, alternativt var ostrukna, och att jag således skulle behöva kreera en outfit på någorlunda fri hand. Det började bli bråttom när jag tillslut krängde på mig något som i rummets dämpade belysning såg rätt trevligt ut, en skjorta med breda grå och vita ränder, en mörkblå kofta och en mörkblå slips med blommotiv. Glad i hågen tågade jag till bussen i rasande takt och kände mig nöjd med att leva upp till stilnivån under ännu en fredag, detta var dock innan jag anlände till jobbet.

I lokaltrafiken hade som vanligt min slips dolts av en halsduk och det var inte förrän väl på jobbet som jag insåg att slipsen och koftan hade två olika blå nyanser som inte riktigt matchade varandra, något som inte syntes i det relativa dunklet vid min garderob. (Bara för att två föremål bär samma färg behöver det alltså inte betyda att de matchar varandra, eftersom det kan föreligga kulörskillnader som gör att kombinationen ser skev ut.) Hurusom kan detta såklart låta som en väldigt trivial sak, men det störde mig till den mildra grad att slipsen fick förpassas till skrivbordslådan så fort jag fick möjlighet därtill. (Skjortan är tyvärr så starkt mönstrad att den inte gärna kan bäras utan en kofta och därför var det slipsen som fick vika.)

För att parafrasera ett känt svenskt ordspråk: så kan det gå, när inte lampan är på. Kontrollera alltid att matchningarna du gör faktiskt ser bra ut i ett någorlunda naturligt ljus också.

/G

Kommentarer

Postat av: Eke

Publicerad 2013-11-29 15:39:30

Pics or it didn't happen ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela