gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Torsdagsbetraktelser

Publicerad 2013-11-22 11:46:00 i Stil, kläder och skor

(Frälsaren? Många verkar ha den uppfattningen i alla fall, även om jag inte riktigt delar den.)


Sedan då jag på daglig basis (i princip) började skriva i denna blogg märker jag själv att jag har blivit lite skadad. Jag kommer på mig själv med att sitta och observera människorna i min omgivning, studera vad de har på sig och observera både trender och säregenheter. Igår besökte jag Hilton Slussen i jobbet, närmaste bestämt var jag där på trerätters-lunch och möte med representanter från något tjugotal av Sveriges största företag inom den sväng där jag jobbar. Jag kunde då självfallet inte låta bli att titta lite på vad dessa herrar hade på sig.

Av de 25 närvarande personerna bar 80% minst kavaj, av dessa hade sedan ungefär 20% kombinerat kavajen med matchande byxor så att helheten bildade en kostym. Jag kunde även konstatera att den svarta kavajen var klart dominant i det närvarande utbudet, även om en och annan grå eller blå variant kunde skymtas i mängden. Endast en av de närvarande bar dock slips och det var tyvärr inte jag (i och med att jag konformt hade vikt ner mig för att minska det mentala avståndet mellan mig och de närvarande). Två av de närvarande bar dock näsduk i bröstfickan på sin respektive kavaj (och här får jag i alla fall ta igen lite av äran jag förlorade med min slipslöshet).

En liten rolig grej som jag också lade märke till var att det kontinentala skomodet med bruna skor även i semi-formella sammanhang inte alls verkar ha hittat till Sverige. Av de 25 närvarande personerma bar endast fyra personer skor av en kulör som inte var svart. Ordföranden själv bar dock ett par bruna cowboyinspirerade Chelseas, som till råga på allt matchade hans skitiga svarta kostymbyxor med sina lerfläckar (huj vilket modemisstag), vilket mer än nog vägde upp övriga närvarandes subtila klass i skovalet. Något som gladde mig var att både en och annan hade riktigt vackra, randsydda, skor och en herre hade till och med på sig ett par double monstraps i brun mocka, vilket fick min arma själ att mysa lite.

Så vad kan man då lära sig av allt detta? Förvisso är min bransch inte världens mest uppklädda, men kavajen reigns supreme! Oavsett om det är till ett par uddabyxor, ett par jeans eller i konform samstämmighet med de för syftet anpassade kostymbyxorna, är kavajen ett säkert kort för det semi- till hel-formella mötet i Sverige. Vill man sticka ut från mängden kan man med fördel använda slips, näsduk i kavajfickan, eller en färg på skodonen som drar åt det mer kulörta hållet.

/G

Kommentarer

Postat av: Språkpolisen

Publicerad 2013-11-22 14:02:06

Jag kan tycka att prominent blir felanvänt här då jag gissar att det du vill säga är att det var en klar majoritet av svarta kavajer som befann sig på plats.

Svar: Du har nog ack så rätt, vet inte vad jag förvirrade mig in i för resonemang. Prominent är nu utbytt till dominant. Tack!
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela