gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Vad hänger du kring halsen?

Publicerad 2013-11-26 08:53:00 i Stil, kläder och skor

 (Typexempel på den halsduk med rutmönster man ser 2013)
 

Med tanke på de minst sagt kyliga tider som nu är över oss har jag en längre tid tänkt skriva något om halsdukar. Jag vet inte till vilken grad ni läsare använder denna värmande halsprydnad, men jag har nästan nått den gräns där jag, under i alla fall åtta av årets tolv månader, inte går ut utan att bära en halsduk (självfallet varierar tjockleken beroende på väderlek och temperatur).

Halsdukar kommer i en rad färg-, form- och fabrikatkombinationer och är ett lysande sätt att både hålla sig varm och att lägga en liten personlig touch på sin outfit. Det behöver inte innebära att man offrar sin värme och fryser ihjäl bara för att man vill se stilig ut på vintern. En bra halsduk hjälper även din, förmodligen rätt tråkiga, vinterjacka/rock att lyfta sig flera steg stilmässigt!

Precis som en slips innebär halsduken en god möjlighet att sticka ut lite med en färg eller ett mönster som, om det bars som ett större plagg, lätt skulle ta över hela utstyrseln (men som i en mindre variant enbart adderar textur och personlighet). På tal om slips så kan även halsduken vara ett gott komplement till nämnda plagg och ytterligare accentuera slipsen, se exemplet nedan. (Ignorera den i min mening opassande färgen på näsduken.)

 

Personligen är jag ett stort fan av enfärgade halsdukar i klara färger, t.ex. rött eller mörkgult. Jag vet dock att åsikterna om vad som är en passande halsduk går isär och på senare år har särskilt olika rutmönster gjort stora landvinningar bland vårt lands population, se till exempel bilden högst upp som är ett typexempel. Vi kanske dock kan enas om att ingen välklädd man dyker upp i palestinasjal (eller?).

Det som är lite extra roligt med halsduken, likväl som med slipsen, är att man, genom hur man knyter den, kan påverka hur plagget framstår för åskådaren. Olika typer av knutar för osökt tanken till olika stilar och även, för den lite mer insatte, olika tidsepoker eftersom det går mode även i knutar. Häromdagen såg jag en ganska trevlig sammanställning på humorsidan 9gag (som förmodligen är stulen någon annanstans ifrån) som jag ändock tänker delge er: http://9gag.com/gag/azbeK8Z

Själv brukar jag bära vad som enligt sammanställningen kallas för en parisisk knut (som dock kräver en tämligen tilltagen halsdukslängd). Det är däremot inte omöjligt att jag någon av dagarna provar någon något mer elaborant knut nu när jag har denna trevliga guide till hjälp.

Jag uppmanar er alla, upp till bevis framför spegeln. Lycka till!

/G

Kommentarer

Postat av: Erik Aronsson

Publicerad 2013-11-26 17:41:05

Personligen föredrar jag varianten Reverse Drape Cross.

MvH

Svar: Det gläder mig att se att det finns de som använder lite mer avancerade knutar än jag själv!
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela