gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Bokslukeriet fortgår

Publicerad 2013-11-20 13:26:00 i Bildning

 (Tyvärr är min version på svenska)


Efter att över helgen ha unnat mig själv lite hjärndöd avslappningsläsning (Conn Igguldens bok ”Stäppens krigare”, som är den första i en serie av fem om Genghis Kahn) satte jag igår igång med att läsa en bok av Joseph Heller. För er som är någorlunda litterärt bevandrade kanske det ringer en liten klocka vid namnet Heller, han är ju trots allt skapare av det kultförklarade komiska mästerverket Moment 22 (en bok som jag förövrigt varmt rekommenderar och som tillhör mina personliga favoriter).

Hurusom, den nya boken är ”God som guld”, engelsk titel ”Good as Gold” (den är lite mer tvetydig på engelska, eftersom huvudkaraktären heter Bruce Gold). Normalt strävar jag efter att läsa böcker på deras originalspråk om jag behärskar detta, men i och med att jag fyndade ovan nämnda bok på Myrorna för en tia kunde jag inte gärna ha några direkta krav på detta. Efter att ha kommit ungefär 50 sidor in kan jag konstatera att den, precis som Moment 22, är fylld av de abrovinklar och motsägande absurbismer som är Hellners kännetecken, och jag finner den hittills rätt förtjusande, även om historien inte riktigt kommit igång än.

Att Heller är upphovsmannen höjer självfallet förväntningarna något, dock har jag svårt att se att denna bok ska lyckas överträffa smått magiska Moment 22. Således försöker jag att läsa den med ett öppet sinne och är den bra kanske det resulterar i fler Heller-köp så småningom.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela