gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

I am legend

Publicerad 2013-12-01 18:50:41 i Bildning

 (Postapokalyps från 1950-talet)


En liten uppdatering på litteraturfronten:
jag läste ut ”God som guld” häromdagen och sedan dess har jag tagit mig ungefär etthundrafemtio sidor in i ”I am legend”.

Så vad kan man då säga om ”God som guld”? Potentialen fanns där och stundtals var den både bitsk i sin satir och underhållande, men överlag kom boken, i min mening, till korta. Det var faktiskt mer eller mindre smärtsamt att läsa den, särskilt i och med att jag hela tiden satt och mentalt jämförde den med den fantastiska ”Moment 22” (som skrivits av samma författare). Sammanfattningsvis kan undertecknad konstatera följande om läsupplevelsen: det är långt emellan de hjärtliga skratten och även de roliga skämten upprepas tills de blir tråkiga, storyn är osammanhängande och hela boken bebos tyvärr av irriterande karaktärer utan försonande drag. Dessvärre fick min stolthet mig att läsa klart boken till slutet fastän jag nog egentligen skulle ha lagt den till handlingarna då den fortfarande inte hade fångat mig ordentligt efter 150 sidor.

Jag är nu glad att kunna gå vidare till vad som förhoppningsvis blir bättre läsupplevelser. Ungefär halvvägs igenom ”I am legend” kan jag till exempel glatt konstatera att denna bok, mer än väl, duger som tröst efter den föregående besvikelsen. Vad piggar upp bättre i höstrusket än en bok om en man ensam i en postapokalyptisk värld full av vampyrer? Måhända låter det hjärndött, men jag garanterar att det finns mer djup i denna bok än vad en sådan summering ger vid handen.

För er som har sett Will Smith möta världen ensam i en biofilm med samma namn som boken vill jag särskilt understryka att boken har väldigt lite gemensamt med filmen, och även påpeka att detta är en bra sak. Istället för hjärndöd Hollywoodaction finns här en historia om en man och hans kamp mot ensamheten. Det är också en bok som får en att filosofera över att de monster man bär på insidan ibland kanske är farligare opponenter än de som finns på utsidan. Hittills har det varit fängslande läsning och jag ser fram emot att fortsätta läsningen ikväll.

Jag vill dock för säkerhets skull passa på att bekänna att jag är något av en älskare av dystopisk/postapokalyptisk litteratur och att jag därför kanske inte är den mest objektive när det kommer till att bedöma bokens innehåll.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela