gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Vem vill du vara?

Publicerad 2013-10-10 19:58:08 i Filosofi

 (Ställ dig frågan och fundera sedan vad som saknas för att du ska uppnå ditt ideal)


Det här med att hitta sig själv, är inte det lite överreklamerat? Det känns som att halva västerlandet är på väg någon annanstans än där de för tillfället befinner sig för att söka en djupare mening och förstå vem de egentligen borde vara. Borde vara... intressant tanke, varför inte istället tänka ”Vem vill jag vara?”.

Grundtanken med hela den här gentlemannagrejen för mig är att jag en dag tänkte, vem vill jag vara? Jag tror ärligt talat inte på att hitta sig själv, jag tror på att skapa sig själv.

Jag satte mig helt enkelt ned en dag och funderade över hur jag tycker att en idealisk person ska vara och sedan satte jag upp detta som mitt mål. Om jag kommer nå fram till idealet? Aldrig någonsin, men det är heller inte det som är poängen. Genom att ha något att sträva mot blir man motiverad till självförbättring och kommer förmodligen bli en långt mycket bättre person än man annars skulle ha blivit.

Om jag tror att mitt sätt att leva är det bästa? Självfallet, annars skulle jag inte leva såhär. Om jag tror att det passar alla? Nej det tror jag verkligen inte. Dock gör mitt sätt att leva mig lycklig, mer än så kan jag inte begära. Andra får såklart leva precis som de vill för mig, så länge de inte inkräktar på min lycka, det jag strävar efter att väcka i er läsare är en vilja och en längtan efter att vara något mer än ni är. Summa summarum: Vem vill du vara och varför är du då inte den personen?

/G

Ps: Glöm inte bort att det är FANCY FRIDAY imorgon, suit up!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela