gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Vardagshyfs (i kollektivtrafiken och annars)

Publicerad 2013-10-09 08:27:04 i Vett och etikett

 (Vad är det med kollektivtrafiken som tar fram vilden i oss svenskar?)

Är det bara jag som tycker att
Sveriges medborgare blir allt mer ohyfsade mot varandra? Vad hände med standardsaker som att:

1. Ställa sig upp för någon som uppenbarligen sätet mer, t.ex. en åldring eller en gravid kvinna. Senast förra veckan såg jag en person som hoppade på kryckor och som fick stå upp i tunnelbanan, skamligt! (Observera att jag själv var stående och inte kunde göra så mycket åt saken.)

2. Hålla upp dörrar för nästkommande. Det är inte svårt att kasta en blick över axeln och se om det är någon som är där och som inte vill ha en dörr i ansiktet. Att inte fler människor håller upp dörrar handlar enbart om negligens och ohyfs.

3. Säga hej till busschauffören/kassapersonalen/etc. De är människor också, bara för att de för tillfället råkar utföra sina arbetsuppgifter är de inte känslokalla robotar.  

4. Tygla sina ungar i offentliga miljöer. Jag har faktiskt börjat säga till både barn och föräldrar när barnen löper amok på t.ex. bussen. Kan inte ditt barn uppföra sig ska du inte låta det avvika från din sida.

5. Inte störa sina medpassagerare. Högljudda mobilsamtal, usla hörlurar som läcker powermetal eller (rysning) ungdomar som spelar videoklipp/musik högt på sina telefoner, it’s all the same to me. Samtliga störande personer borde skämmas och veta lite hut. Ska man behöva bära hörselkåpor för att slippa få huvudvärk i lokaltrafiken? 

6. Inte lämna kvar/kasta sitt skräp överallt. Jag ser dagligen människor på tunnelbanan som bara reser sig upp och vandrar därifrån utan att ta med sig skalet från frukten de ätit/pappret till glassen/näsduken de just snutit sig i, etc.

7. Inte ha fötterna på sätet mittemot. Jag vet att det är skönt att sträcka ut benen, men dina skor innebär ett skitigt säte som sedan innebär ett par skitiga byxor för nästkommande passagerare. Skulle du tolerera att dina vänner slängde upp sina dojor på soffan hemma hos dig?

Tyvärr är punkterna ovan ett axplock av de ovanor som dagligen uppvisas. Med lite hyfs och finess kommer man långt kan jag lova. Jag tycker att det är skrämmande att människor, i dagens Sverige, faktiskt blir överraskade av att man håller upp dörren åt dem eller reser sig upp och erbjuder dem sin plats. Det är dags att riva egosamhället.

Att vara en gentleman handlar om så himla mycket mer än hur man ser ut, det viktigaste är hur man uppför sig. Att ha lite klass, visa lite finess och att hjälpa sina medmänniskor när man kan, allt är en del i detta. Det behöver inte alltid vara ”jag, mig, mitt” och ”störst går först”, visa hänsyn. Om du inte kan göra det enbart av den anledningen att du BORDE, så prova att göra det för att du själv kommer att må bra. Tacksamheten hos de man hjälper (t.ex. när man lyfter av en barnvagn från bussen eller hjälper en åldring kånka de tunga kassarna uppför en brant trapp) är en minst sagt upplyftande erfarenhet.

Det är dags att riva murarna, om alla hjälper till blir det snart en betydligt bättre stämning i samhället och trygghetskänslan kommer att öka eftersom man kan lita på att medmänniskorna uppför sig. Observera att jag använder uttrycket ”medmänniskor” och inte det betydlig vanligare ”främlingar”, för det är just som medmänniskor man uppfattar personer som visar lite klass och hyfs i vardagen.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela