gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Valet och kvalet, köp och dess konsekvenser

Publicerad 2013-10-07 19:30:00 i Stil, kläder och skor

Något jag personligen skäms lite över är hur begränsad min skogarderob för tillfället är. Egentligen har jag bara ett par skor som lever upp till namnet med tanke på att mina höstkängor håller på att falla i bitar och att jag i princip övergett sneakers för gott. Summa summarum: jag behöver köpa skor, minst ett par, helst flera. Skor är dock inte billigt, särskilt inte om man vill ha produkter av god kvalité. (Här kan varmt tipsas om följande briljanta inlägg som förklarar varför det lönar sig att investera i ordentliga skor: http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/01/svindyra-skor-for-planbokens-skull.html)

Hurusom, jag har under en viss tid spanat på följande sko från Loake. Canon heter den och tillhör Loakes 1880-kollektion, det vill säga, den uppsättning skor som av TheDronesClub ofta benämns som de skor som ger mest sko per investerad krona.

Ett par Canon går på i runda slängar 2500:- kronor om man införskaffar dem i Sverige och sedan tillkommer kostnaden för skoblock (de finns även att beställa för någon hundring billigare från till exempel England). Detta kan kännas som mycket pengar för ett par ganska ömtåliga skor, men i min värld är det helt legitimt, särskilt då jag provat skon i butik och den sitter som om den var gjuten kring min fot. Problemet är bara den begränsade nyttan av skon just nu: Canon, med en randsydd lädersula, är inga skor man ränner omkring i höstvätan med. Dessutom tillkommer en hel rad merkostnaderna utöver själva kostnaden för sko + skoblock.


Låt mig förklara detta sistnämnda: skon är brun, den potentiellt första bruna skon i min skogarderob och ska därför matchas med kläder och accessoarer som ligger i färgskalor som passar till den bruna kulör som lädret har. Således innebär att köpa ovan visade, underbart vackra, sko, att jag även förbinder mig till att köpa:

1. Jacka i färgskala som passar till det bruna (alltså förmodligen en blå eller en grå). Här skulle jag eventuellt kunna hanka mig fram på min grå rock, men med tanke på att den är för stor för mig och alltså bör fasas ut ur garderoben bortser jag från den för stunden.

2. Minst ett bälte i brunt läder med spänne av metall som matchar skons spännen.

3. En ny klocka med matchande brunt läderarmband. Min nuvarande klocka skulle tyvärr skära sig helt metallmässigt.

Dessutom ska en sko av denna typ skötas ordentligt, vilket innebär köp av skoblock, skokräm, skoputs, skoborste, putsdukar, etcetera. Detta innebär att det lockande köpet börjar dra iväg tämligen fort prismässigt.

Dock känner jag på mig att jag förr eller senare kommer att falla för frestelsen och skicka iväg en beställning på dessa skönheter, men måhända blir det just senare eftersom det känns mer välbehövligt att investera i en känga i dessa frusna tider.

 

Detta är kängan jag främst är sugen på, en Barker Lambourne i oxblodsfärgat grainläder (av Shoegazing kallad fattigmansvarianten av Crockett & Jones' Coniston, som med sina ca 2600 kr kostar ungefär hälften av vad Coniston kostar). Grainlädret ger skon, som ni kan se, både en robustare framtoning och en härlig textur. Personligen tycker jag att det är en väldigt stilig sko, men om en brun sko skulle ge problem med matchning så kan ni tänka er vad denna skulle göra.

Sist jag tog en svängom i staden upptäckte jag dock följande bälte på Zara som ger mig hopp om att det kanske inte är helt ogjort att hitta läderdetaljer i samma härliga färg.


Nånting säger mig dock att det skulle bli klart värre att hitta en klocka med armband i samma stuk.


Det är helt enkelt inte lätt att vara stil-intresserad.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela