gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Våga vägra Jante

Publicerad 2013-10-11 12:53:26 i Filosofi

(Norge kan slänga sig i väggen)

Oftare än man tror får jag höra kommentarer om min prydliga stil som inte är välmenade. På något sätt har det i Sverige blivit acceptabelt att driva med personer som vårdar sitt yttre och som tycker att stil är viktigt. Senast förra fredagen fick jag mig en gliring för att jag hade slips:

Arbetskamrat: ”Vet du att slips ökar tankeförmågan?”
Jag: ”?”
Arbetskamrat: ”Ja, det måste ju vara därför alla affärsmän och advokater går runt med det, vi normalbegåvade klarar ju oss fint utan. Höhö”.

Detta är ett ganska taffligt exempel, som dock ändå visar på ett beteende och en trend som blir allt mer utbredd. Fixar man sitt hår är man fåfäng, ser man till att kläderna sitter som de ska är man självupptagen, råkar man bära plagg som inte är HM/MQ/Peak/random svensson-märke är man snobbig och, värst av allt, skulle man råka sätta på sig en kavaj eller en slips någon gång så får man genast bratt-stämpeln i pannan.

På samma tema vill jag inte ens tänka på vilken arsenal av spydigheter som kommer fram om man säger att man läser annan litteratur än standard-deckaren och är intresserad utav vett och etikett. Varför skulle man inte få avvika från normen åt detta håll om det är helt och hållet acceptabelt att vara illitterat, ohyfsad och klädd som en slashas?

Jag tycker att det är märkligt att det blivit på detta sätt. Ibland roar jag mig med tanken på det omvända, välklädda personer som häcklar folk klädda som trashankar i illasittande dressmantröjor och för stora byxor. Förstå vilket ramaskri det skulle bli! Jag ser redan Aftonbladet förbereda löpsedeln ”Stilrelaterade hatbrott ökar: dandy mobbade trebarnsmor tills hon grät och bad om nåd. Läs allt om snobbterrorn!”.

I min värld är det lika illa att fråga i illvillig ton någon ”fan, ska du på operan eller? Hö hö”, när de har på sig en slips, som att fråga någon ”jasså, jag ser att fredagsmyset börjat tidigt?”, när de anländer till jobbet i sin för stora fleecetröja. Lite fason och reson får det banne mig finnas. Vad hände med artighet och manér?

Så, för att återkoppla till rubriken: Om fler klär sig prydligt och klassiskt kommer toleransen för detta att öka, det vill säga sluta fega! Fram med uddakavajen, manschettknapparna och knyt din slips med stolthet! Är det inte dags att ta de randsydda skorna till jobbet istället och måhända piffa till kostymen med en läcker näsduk i bröstfickan?

Våga!
(men glöm inte bort att Jante är ute efter dig.)

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela