gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Vad matar du din spargris med?

Publicerad 2013-10-21 14:05:00 i Ekonomi

(Många bäckar små blir med tiden en forsande å.)


Jag vet inte om jag har sagt det här tidigare, men jag ligger mitt i ett lägenhetsköp. Det jag införskaffat är en nyproduktion som för tillfället håller på att byggas, vilket innebär att jag i realiteten väntar på två saker: att äntligen få flytta till mina drömmars lägenhet och kravet på från banken på kontantinsats. Att ha denna insats som ett ekonomiskt mål har fått mig att verkligen tänka efter ekonomiskt och utveckla hela mitt budget-tänk.

Eftersom jag är en skruvad typ när det kommer till ekonomi har jag självfallet haft en budget sedan början av gymnasiet ungefär. I denna förs alla inkomster och utgifter in och jag bibehåller på detta sätt en effektiv kontroll över min egen ekonomi. Genom detta, god disciplin och lite andra knep har jag lyckats hålla en spartakt, (i nuvarande stund ca 75% av min disponibla inkomst varje månad efter skatt) som är långt högre än de allra flesta i min ålder kan drömma om. Mina medel har självfallet ökat därefter och därigenom har jag nu råd att köpa en lägenhet, vilket jag är stolt över (Jante släng dig i väggen).

Jag skulle kunna predika en aning om vikten av att ha en budget, men jag gissar att de allra flesta av er redan har nått denna insikt, även om ni måhända inte följt den. Därför ska jag bara säga följande: vägen till en god ekonomi startar vid att skaffa sig kontroll över alla onödiga utgifter och där slår inget verktyg en ordentlig budget! Jag ska dock inte skriva mer om detta något torftiga ämne, utan istället ge er några mentala sparknep som underlättar sparandet.  

1. Avskiljning. Genom att avskilja de medel du avser spara direkt när lönen/studiebidraget kommer undviker du att börja ”stjäla” från sparmedlen, eller att leva utöver dina tillgångar. Dessutom har detta förfarande en annan fördel, du blir klart sparsammare med det som blir kvar efter avskiljningen, eftersom du dels har mindre kapital att tillgå och dels blir mer sparbenägen när pengarna mentalt börjar tryta. Personligen har jag allt mitt sparande hos en e-mäklare för finansiella tjänster och jag har inte ens tagit reda på hur det går till när man för ut pengar därifrån (fast jag vet såklart att det går, allt annat vore galenskap). På detta sätt får jag mer pengar över och undviker eventuella frestelser.

2. Inlåsning. Genom att låsa dina pengar i olika former av sparande som gör det jobbigt att få loss dem förhindrar du spontankonsumtion. För närvarande har jag till exempel ca 98.5% av mitt totala kapital låst i olika former av sparåtgärder (vilket innebär att det tar mig tre dagar innan jag kan få tillgång till dem), också det förhindrar onödig konsumtion. Observera dock att du såklart alltid ska ha en buffert med rörliga pengar så att du kan klara oförutsedda kostnader utan problem.

3. Periodisering (en rent budgetteknisk åtgärd). Genom att föra en budget och periodisera utgifter över den tid objektet de härstammar från utnyttjas är det lättare att få en jämn och bra ekonomi. Kostanden för ett busskort för sex månader sprids alltså ut över de sex månader det kommer att användas och således slipper man en månad med en enorm utgift och fem månader utan. På detta sätt förstörs illusionen av att man har ”extra pengar över” de övriga månaderna bara för att man investerat tungt den första och man får en mer realistisk bild av sin ekonomi.

Sparandet avhandlas först eftersom det krävs lägre utgifter än inkomster för att ”förmögenheten” ska öka. Följande är dock enkla sätt att öka inkomsten:

1. Extrainkomster, det finns så mycket man kan tjäna pengar på. Ett tag besvarade jag undersökningar på internet, någon kronor per nedlagd minut och i längden bygger det upp rätt fint. I denna kategori väljer jag även att räkna in mer klassiska sysselsättningar som till exempel staketmålning, gräsklippning, övertidsarbete, etc.

2. Många bäckar små. Detta är egentligen ett tips om hur man minskar utgifterna, men eftersom effekten blir att man när man väljer att realisera tillgången ”får” mer pengar för jag in den under inkomstökande. Here goes: Man ser alltför ofta folk som bokstavligt talat kastar bort småmynt utan att inse vilken potential det finns i småsparande. (Observera att dricks är inräknat i priset i Sverige, vilket innebär att du borde plocka åt dig de där småkronorna du lämnar på till exempel bardisken.) Nyligen gjorde jag en liten genomgång av den ask där jag förvarar mina småpengar och kunde konstatera att jag hade 1750 kr liggandes där, en rätt ansenlig summa och ett klart trevligt tillskott till månadens lön om jag får säga det själv.

Glöm dock aldrig bort att budgeten inte finns till för att göra dig olycklig, utan för att hjälpa dig på vägen mot dina ekonomiska mål. Alla vill vi olika saker och alltså behov av att spara olika hårt. Mitt mål är i första hand lägenheten och i andra hand miljonen innan 30, således måste jag engagera mig mer än de flesta. Vad siktar du på?

Det måste emellertid såklart finnas utrymme för att göra roliga saker! Jag följer normalt min budget tämligen slaviskt och därför kan det ibland vara väldigt befriande att ha lite pengar utanför budget att köpa exakt vad jag vill för (det vill säga, utan ångest över röda siffror). Jag löser detta genom att låta alla pengar jag får in utöver min ordinarie lön vara sådana pengar, detta skulle till exempel kunna vara traktamenten, födelsedagspengar, pengar som lön för utförandet av andra tjänster, säg staketmålning, etc. På detta sätt kan jag, även de fattigaste av månader, alltid falla tillbaka på att det finns en rejäl sudd att göra något roligt med.

/ G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela