gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Tidsmaximering

Publicerad 2013-10-16 09:14:11 i Filosofi

Time waits for no one, no favours has he
Time waits for no one, and he won't wait for me
(The Rolling Stones)
http://www.youtube.com/watch?v=4TeR7P7pDxk

Något som sätter våra ramar som människor är att vår tid här på jorden är begränsad. Dessutom är det omöjligt att veta exakt hur mycket tid som har givits just en och därför ligger det i farans riktning att bli något stressad. På detta sätt inskränks våra möjligheter att uppnå allt det vi tänkt oss, eftersom den knappa tiden dessutom är fylld med en himla massa måsten, till exempel en himla massa jobb. Utav denna anledning är jag närmast besatt av att maximera nyttan med mina dagliga timmar och minimera slöseriet.

När jag säger maximera nyttan och minimera slöseriet förstår jag att det är lätt att min åsikt missuppfattas. Jag vänder mig inte mot att ha roligt, eller i allmänhet göra saker som gör en glad, det finns ju trots allt ett ordspråk som säger att ”tid man gillade att slösa var inte slösad”. Det är alltså inte den tid du lägger på sådant som är kul som är i skottgluggen för dagens text, snarare handlar det om den tid som slösas på grund av förutsättningarna i ditt dagliga liv. Nu ska jag visa hur man kan frigöra otroliga tidsresurser på ett lätt sätt.

Statistiska centralbyrån beräknar att medellivslängden under våra liv kommer att öka upp mot 85 år (för oss män, något längre för kvinnorna), med lite tur kanske man även kan hänga i lite längre än så. Detta innebär att du och jag förmodligen kommer att behöva jobba fram till minst 70 och således ha någonstans kring 45-50 år i arbetslivet. Säg 45 för enkelhets skull. Antal arbetsdagar på ett år varierar mellan 224 och 229 beroende på skottår och helgdagar, ett mediantal blir således 226,5. Vart vill jag då komma med detta? Jo, genomsnittsarbetaren på ett kontor har en timma lunch.

Av denna timma sitter nog de flesta av i alla fall halva tiden, få behöver egentligen mer än en halvtimma för att äta och hinna slappna av lite. Kvar är en halvtimma som i princip bara slösas bort varje dag. Jag vill påstå att den där halvtimman rymmer all världens potential och jag tror att det blir extra tydligt om man börjar räkna lite på det: 226,5 (antal arbetsdagar på ett år) multiplicerat med 45 (antalet arbetsföra år) multiplicerat med den där halvtimman = 305 775 minuter, eller om man så vill straxt över 5 096 timmar. Tänk nu efter och ta in potentialen i den enorma summan.

Där har du den tid du känner att du inte har! Sen förstår jag såklart att man kanske inte gärna kan släpa med gitarren till kontoret, eller effektivt hinna träna på den lunchrast som man har, men det räcker gott och väl för att till exempel bilda sig lite (min käpphäst, jag vet). Presumerat en snitthastighet på 30 sidor i timmen, eller 15 sidor per lunchrast, skulle man hinna läsa 152 880 sidor under ett arbetsliv. Omräknat i böcker med en medellängd på 400 sidor blir resultat smått fantastiska: 382,2 st.

Ett smärre bibliotek avverkat bara på lunchrasten!

Med lite målmedvetenhet kan man åstadkomma så mycket mer än man någonsin gör genom att bara äta och sedan sätta sig och dricka kaffe / slösurfa.

Exakt detsamma gäller all tid i kollektivtrafiken, varför bara sitta där och stirra ut genom rutan när du skulle kunna göra något annat? 20 minuter i vardera riktning varje arbetsdag ger 6795 ”bortkastade” timmar under ett helt arbetsliv. Vad sägs om att ta med dig ipaden och börja skriva den där boken du alltid velat skriva?

Möjligheterna är oändliga om tiden maximeras!

/ G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela