gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Tankar en lördagsmorgon

Publicerad 2013-10-12 11:00:00 i Bildning


(Tänk er något tiotal av dessa och ni har Myrorna i Skärholmen i ett nötskal)

I min exil (hos flickvännen för närvarande) har jag ändå tid att sprida några tankar en lördagsmorgon som denna:

Varför utvecklar så få personer sina intellekt medvetet? Jag känner minst tre dussin personer som lägger i genomsnitt 5-10 timmar i veckan på att träna sina kroppar på olika gyminrättningar, men knappt en handfull som lägger samma tid på att träna sitt intellekt. Inget fel med fysisk träning i sig, det måste också prioriteras, men kanske inte uteslutande.

Så vad sägs om att dagen till ära passa på att läsa en bok, se en dokumentär eller till exempel lösa ett korsord? Här kan jag även ge ett litet tips (som jag kanske kan få ångra) till er lässugna angående ett av mina riktiga guldkorn i shoppingväg.

På Myrorna i Skärholmen säljs begagnad litteratur både på engelska och på svenska från tio kronor, ett helt fantastiskt pris. (Det är i källaren som denna litteraturskatt gömmer sig, så missa den inte bara för att resten av butiken är full av annat krimskrams). Själv brukar jag komma därifrån med något halvdussin böcker varje gång jag gör ett besök. Det finns mycket och fynda, men jag ber att ni lämnar ett och annat fynd till mig när ni rumsterar bland de oändliga hyllorna där, annars kommer jag bittert att ångra att ni fick detta tips.

Happy hunting!
/G  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela