gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Språkrikedom

Publicerad 2013-10-01 21:02:00 i Språk

Jag läste någonstans att ordet ”väldigt” är ett tecken på ett fattigt språk, sedan dess har jag (tyvärr) även börjat tänka på hur ofta jag använder ordet.

Slå ett slag för språkrikedomen i svenskan:
väldigt arg – (rosen)rasande
väldigt ledsen – förkrossad
väldigt glad – jublande
väldigt stor – gigantisk
väldigt rik – förmögen
väldigt trött – utmattad

etc.

Jag tror ni förstår min poäng.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela