gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Slipsbrist

Publicerad 2013-10-03 18:44:00 i Stil, kläder och skor

Kan glatt säga att jag överlevde dagens prövningar och att dagen i allmänhet kändes rätt lyckad. Blev dock lite besviken på slipsbristen bland de VD:ar som jag under dagen umgåtts med.

Slips är i min mening det perfekta komplementet till en skjorta, vars halsparti annars riskerar att se något tomt ut. Slips är även ett klassiskt sätt att få in individualitet i en outfit som för oss män, när det kommer till business-sammanhang. normalt består av en mörk kostym av något slag. (Visst, du kan likväl välja att använda en färgrik/mönstrad skjorta för att uppnå samma syfte, men det är lätt att det blir för mycket med mönster/mycket färg på en sådan stor yta.)

I hösttider fungerar även slipsen som en typ av lättare halsduk, eftersom den hjälper till att hålla kroppsvärmen kvar innanför skjortan genom att tillsluta kragen. Detta ger en värmande effekt som inte är att underskatta i morgonkylan såhär års. Dessutom innebär användandet av slips att man utan problem kan bära en t-shirt med hög u-ringning under skjortan (vilket ger skjortan bättre livslängd genom mindre kemikaliekontakt, i form av deodoranter, och mindre slitage, i form av färre tvättar) utan att behöva oroa sig för att denna syns i halsen, något som annars kan förstöra en aldrig så perfekt avvägd utstyrsel.

Kalla mig skruvad, men för mig är detta porr: http://www.tieroom.se/slipsar/smala-slipsar

 
 
 











(Tre, i min mening, väldigt smakfulla exemplar ur Tierooms kollektion.)

Våga vägra jante, bär din slips med stolthet!

Ps: ett litet tips for the road, glöm inte bort att slipsens tjocklek ska anpassas till din kroppstyp. Det är inte stiligt för lite tunnare personer att bära slipsar som i princip är så tjocka att de döljer skjortan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela