gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Slipsberoende

Publicerad 2013-10-22 13:07:00 i Stil, kläder och skor

Jag erkänner, jag är beroende… men jag lovar, jag kan sluta när jag vill! Eller kan jag verkligen det? Idag har jag beställs sex stycken nya slipsar och kan blott konstatera att jag sedan länge är inne på min andra slipshängare. Svårligen kan jag sätta fingret på vad som egentligen fascinerar mig så mycket med slipsar, jag tycker nog helt enkelt väldigt mycket om att sticka ut från den hord av män som dagligen tar på sig enbart skjorta och går till jobbet. Slipsen tar skjortan det där steget längre och är en fantastiskt accessoar att kombinera med koftor, pullovers, västar, kavajer, etc.

Sex slipsar kan kännas något i överkant för en som redan har fler än 25, men det är svårt att säga nej när en bra deal presenterar sig. Jag har länge dreglat över innehållet på Tieroom.se och när Mr. Shamaran (en god vän till mig som fått sitt smeknamn eftersom han introducerade mig till Shamaran Petroleum, ett oljebolag som opererar i Kurdistan) på förslag sade att vi borde förena våra krafter insåg jag genast potentialen. Genom att gå ihop och handla gemensamt kom vi upp i en sådan kvantitet att Tieroom gick med på att ge oss ytterligare rabatt utöver de 50 kr som redan dras ifrån priset på varje slips vid ett köp av tre eller fler. Således, vackra slipsar till väl rabatterade priser, vad mer kan man begära?

Det lustiga var dock att jag och Mr. Shamaran, trots att vi har väldigt lika tankar om stil i stort (han är nog den vän som har haft störst påverkan på mitt beslut att utvecklas stilmässigt och jag hoppas att han kommer att skriva ett eller annat gästinlägg här framöver), endast beställde en enda slips som var likadan, Rabbe. Angående resterande slipsar visade det sig att vi hade helt olika smak, jag önskade något mer preppy och han suktade efter något aningen mer nedtonat. Detta visar hur en bra slips sätter en klart personlig touch på en outfit som annars riskerar att bli tämligen konform för oss män. Således presenterar jag här bilder på våra respektive slipsköp.

 
Det är upp till er att bedöma vem av oss som hyser den bästa slipssmaken, allt jag och Mr. Shamaran kan komma fram till är att vita franska liljor på mörkblå bakgrund är förbannat snyggt!

För vårt och ert höga nöje får ni gärna rösta här: http://strawpoll.me/590409

Vill ni själva införskaffa en eller två snygga slipsar så surfa in på www.tieroom.se eller invänta MQ:s mellandagsrea, det är ungefär samma prisklass på slipsarna då.

/G

Kommentarer

Postat av: Katten

Publicerad 2013-10-22 13:17:57

Min mamma säger att vita liljor är begravningsblommor!

Svar: Förmodligen har din mamma rätt i ett avseende, men liljan är också en gammal heraldisk figur.
Citerat från wikipedia: "Heraldisk lilja (fr. fleur de lys, 'liljans blomma', avseende blomman hos svärdsliljan), även fransk lilja, är en särskild stiliserad ornamentbild (allmän bild) som har använts i många olika sammanhang inom heraldik, konst och med kristen symbolik." Ofta har den genom historien nyttjats av kungligheter.

/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela