gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Skillnaden mellan stil och mode (eller, en analys av hur klädkedjorna tjänar pengar genom att få dig att må dåligt)

Publicerad 2013-10-02 20:47:00 i Stil, kläder och skor

Jag tycker att stil är viktigt, man mår inte bara bra om man trivs i sina kläder, stil påverkar också hur andra människor uppfattar en. Jag arbetar i en bransch där man måste ha pondus i klientkontakten, något som kan vara svårt om man är ung som jag är. Rätt klädsel gör att både jag själv och andra tar mig på större på allvar och lägger större vikt vid mina bedömningar.

Mode är dock något annat än stil, mode är det som alla butiker, varje ny säsong, försöker pracka på oss konsumenter. Mode varierar alltså ständigt, något som kan kännas lite märkligt. Varför är korta kavajer ansett som något snyggt idag om det var fult igår och varför varierar slipsarnas bredd över tid? I grunden handlar det såklart om försäljning.

Skulle modet aldrig förändras skulle man köpa på sig ett slitstarkt plagg av varje modell (eller en av varje färg) och sedan vara färdig. Detta tjänar såklart inte klädkedjorna några större pengar på, varför det är viktigt att övertyga konsumenten (dig och mig) om att vi hela tiden är på randen till att bli hemskt omoderna. Vi påverkas, genom en flod av reklam, till att känna: ”Jag måste nog uppdatera hela min garderob för att inte behöva skämmas".

Personligen anser jag att man ska göra precis tvärtom. Satsa på sånt som alltid funkar! Stil förändras i grunden aldrig, men saker kan tillkomma över tid. Ta Button-down-skjortan som exempel, den var ju också ny en gång i tiden. Jag förnekar alltså inte att det finns en viss växelverkan mellan mode och stil, se exemplet ovan, mode kan alltså tillföra nya saker och nya plagg som förut inte var påtänka och som passar in i stilkonceptet. Det jag däremot ställer mig tveksam till är fenomenet att något anses som snyggt idag och fult imorgon. I min värld är det samma saker som alltid är vackra.

Min poäng är således att man aldrig är fel ute om man vänder sig till det klassiska: välsittande plagg i klassiska färger skapta utav kvalitétstextilier. Jag menar, du kan köpa din MQ-skjorta med kontrastfärgade knappar, avvikande färg på knappslaget och skotskrutiga armbågslappar, men om två år kommer du att skämmas för den och behöva köpa en ny. Köper du istället kvalitét både till utförandet och materialet kommer plagget aldrig kännas fel eller omodernt. Det finns en anledning till att klassiker är just klassiker.

Mode förändras, men stil är för evigt.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela