gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

"Shopping"

Publicerad 2013-10-05 13:38:00 i Mat och dryck


(Kanske kan man ha en tunna whisky som nattduksbord för att spara plats?)
 
Män shoppar aldrig, vi köper, och om värdet på det vi införskaffar vida överstiger nyttan i nuläget: investerar.

Därför funderar jag stabilt på att "investera" i en flasha whisky som är lika gammal som jag själv. Vore det inte fantastiskt att, på sin säg sextio eller sjuttioårsdag, öppna en flaska med ädel dryck lika åldrad som man själv är? 

Problemet: när väl whisky har tappats på flaska slutar den egentligen att åldras, eventuellt kan den till och med försämras, särskilt om flaskan öppnas. Således borde jag egentligen investera i en tunna whisky, men förutom att detta måhända blir något skrymmande i den tvåa jag snart flyttar till, så rör vi oss i helt andra prisklasser då. Redan en flaska 24-årig whisky kostar som bekant en och annan hundra, för att inte säga tusenlapp beroende på märke, således kanske det är något magstarkt att starta med en tunna.

Man blir dock sugen på en tunna i allmänhet när man ser tjänster som t.ex. Jack Daniels (www.jackdaniels.com/by-the-barrel), tänk er känslan i att för egen hand få välja ut en tunna som motsvarar ens personliga preferenser i smak! Oturligt nog för oss svenskar verkar de dock inte leverera till norden, men en pojke kan väl få drömma?

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela