gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Praktiska kunskaper

Publicerad 2013-10-20 16:58:45 i Filosofi

(Det gäller att veta vad man ska göra när olyckan är framme.)

Gentlemannaidealet innebär att man alltid ska kunna finna sig i alla typer av situationer och helst aldrig stå handfallen inför ett problem. Detta innebär att man behöver ha ett ganska långtgående praktiskt kunnande, något som inte särskilt ofta förknippas med välklädda och välverserade människor. Ibland måste gentlemannen helt enkelt hänga av sig kavajen, ta ur manschettknapparna, kavla upp ärmarna och jobba med sina händer.

Själv måste jag erkänna att jag långt ifrån är någon händig man, men det gäller ändå att ha en och annan grundkunskap i bakfickan när livet ställer till problem. Till exempel har jag för tillfället ingen bil, men det faktum att jag har ett körkort gör att jag riskerar att komma i situationer där jag måste byta ett trasigt däck. De flesta av er tänker förhoppningsvis att detta är en ganska självklar kunskap att inneha som förare, men jag vågar påstå att det finns både en och annan person därute som skulle stå mer eller mindre handfallen om punkteringen plötsligt var ett faktum.

Allt jag kan om bilar, vilket inte är mycket, har jag lärt mig av min morfar (som var den som övningskörde med mig när det begav sig). Som en liten ynnest mot honom brukar jag hjälpa till och byta däck på hans bil de två gånger per år det behövs, vinterdäck till sommardäck och vice versa. Detta är något vi båda tjänar på, han i och med att han får däcken på plats och jag, i och med att jag får hålla mina kunskaper à jour.

Utöver detta lilla exempel finns det såklart mycket annat praktiskt arbete som pågår bakom scenen i gentlemannens liv. Till exempel är det minst sagt nyttigt att vara händig med symaskinen när det kommer till att lägga upp byxor och fålla näsdukar till kavajfickan. (Där är jag dock inte riktigt än.)

Gentlemannen ska ju helst bemästra allt från matlagning, via styrdans, till att knyta en slips på ett korrekt sätt. Det vill säga en lång rad praktiska moment. Dessa kunskaper är minst lika viktiga för helhetsintrycket som till exempel bildning eller god klädstil. Man kan vara hur påläst man vill och ändå se bortgjord ut om man inte klarar av de praktiska momenten.

Slutligen skadar det ju inte om man har något speciellt litet knep i bakfickan, varför inte lära sig att till exempel sabrering? (Se nedan hur det egentligen ska gå till: http://www.youtube.com/watch?v=jg6et6TnD8g )

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela