gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Ödets nycker eller bluff och båg?

Publicerad 2013-10-09 13:07:00 i Stil, kläder och skor




(Aldwych rond II)

Jag gick tillbaka till skomakaren idag på lunchrasten för att beundra de undersköna Loake-skor jag inte spontanköpte igår. Dock hade paret skor tydligen stigit i pris med 500 kr över natten eftersom det hade varit ännu en "spekulant" där sent igår kväll som tydligen blivit "helt såld" på skorna, dock tydligen inte nog för att köpa dem (?). Hurusom så erbjöds jag storsint att få köpa dem nu, eftersom jag trots allt var först till kvarn idag.

I och med att det hela luktade billiga säljknep lång väg avböjde jag vänligt men bestämt. Det ska bli lite roligt att se om de står kvar imorgon också, kanske är det då läge att komma med mitt eget skambud…

Vid en prisnivå på 2000 kr kändes skorna helt enkelt inte prisvärda (i och med att det var smått repiga av att ha stått bland de andra reaskorna och således skulle kräva en del arbete), dessutom irriterar det mig att de inte tror att jag vet vad en vettig prisnivå för Loake-skor är. Hurusom, inget köp för 2000 kr på svensk mark, då kan jag lika gärna beställa dem från England för en liknande summa och dessutom få skoblock med på köpet.

Summa summarum: inga skor, men inte något ont som inte för något gott med sig! Plånboken mår klart bättre utan hålet skorna skulle ha lämnat efter sig och dessutom har jag nu fått kunskap om vilka läster och storlekar som passar mina fötter vid användandet av urtagbara innersulor. Kunskap lönar sig alltid och nu vet jag allt jag behöver inför framtida beställningar/rea-fynd.

/G

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-09 17:42:22

Hatar verkligen när näsvisa försäljare försöker lura en på priset!!! Bra beslut att inte köpa av honom. Har du tips på nån bra sida där man kan köpa Loakes till ett överkomligt pris? Har blivit minst sagt inspirerad att köpa ett par :P. Tack för en bra och inspirerande blogg, håller verkligen med om att det finns för få gentlemen där ute i samhället!

Svar: Personligen har jag aldrig köpt skor över nätet (jag är fortfarande i fasen där jag kilar runt och provar olika modeller för att hitta den perfekta lästen för min fot), dock vågar jag trots det rekommendera http://www.pediwear.co.uk/loake/1880/ med tanke på hur mycket sidan hyllats i TheDronesClub (www.thedronesclub.nu om du, mot förmodan, inte läst Sveriges bästa blogg).
Pediwear säljer skorna för ca 2000 (beroende på växlingskurs mot pundet) kr och sedan tillkommer 100 kr för frakten (jämfört med nypris i Sverige på 2400-2500 kr. Oavsett var skorna köps är det nog bra att överväga en löstagbar innersula och kanske en tunn gummisula under för att minska slitaget, men det är ju upp till var och en.

Det fina med att köpa Loake på Pediwear är att de för tillfället har en drive där de både skickar med skoblock (värda någonstans i trakterna 200-400 kr, oklart om det är loakes egna, men är det det så rör vi oss klart i 400-kronorstrakten.) och en sidenslips. Det vill säga, en klart lockande deal. Jag sitter lite i valet och kvalet om jag ska beställa ett par Canon genom den dealen eller om jag ska sätta min tilltro till mellandagsrean och hoppas på en ännu bättre deal, med tanke på att skorna ändå inte ska tas fram förrän i vår.

Ett sista litet tips är att köpa från 1880-kollektionen om du köper Loake, eftersom skorna i de billigare prisklasserna har fått en hel del kritik både för material och hållbarhet.

Slutligen vill jag tacka så mycket för dina vänliga ord, det är roligt att se att det finns fler likasinnade därute!
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela