gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Minst miljonär vid trettio

Publicerad 2013-10-03 07:08:00 i Ekonomi

 (det krävs tyvärr lite mer än några småslantar för att upprätthålla gentlemannens livsstil)

Ni kanske undrar vad föregående ekonomi-inlägg har att göra med det stora temat för den här bloggen (som, om ni missat det, är Gentlemanna-idealet och min ständiga jakt på det). Det hela förhåller sig ungefär såhär: vad vill en gentleman helst göra? Han vill sitta i en Chesterfieldfotölj framför eldstaden i sitt privata bibliotek och läsa en bok medan han dricker en whisky som är minst lika gammal som han själv är.

Är denna utopi gratis att uppnå? Tyvärr inte. Detsamma gäller för den perfekta uppsättning av kläder och skor, även detta kostar en slant.

Jag är tyvärr inte någon som är född till en privat förmögenhet som ligger och väntar på mig, vilket innebär att jag på sikt måste skapa mig min egen. Jag har bestämt mig för att jag ska vara miljonär innan min trettionde födelsedag. (D.v.s. de totala tillgångar jag har när jag fyller trettio ska överstiga de totala skulderna med minst en miljon.)

Om detta är lätt att uppnå? Troligen inte. Det kräver en viss smartness, både i hur man tjänar pengar, sparar pengar och får pengarna att växa. Sålunda kommer ett och annat inlägg här på bloggen att handla om just detta och måhända kan detta leda till att ni läsare får ett och annat tips som gör även er rikare (om inte i pengar så i kunskap i alla fall, och de två sakerna brukar i slutändan gå hand i hand).

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela