gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Märkeskläder, på gott och ont.

Publicerad 2013-10-15 13:00:48 i Stil, kläder och skor

 (En stor del av dagens inlägg kommer att handla om denna lilla krabat.)

I dagens konsumtionssamhälle
är det mer eller mindre omöjligt att inte bli överöst av goda råd (reklam) om vilket märke som är det rätta. Mycket har sagts om det dåliga i fenomenet märkeskläder och det faktum att man betalar en minde förmögenhet för dessa (ofta enbart på grund av märket). Idag vill jag dock försöka ge ett delvis annat perspektiv.

Det finns en uppsjö av företag som lever på att se till att just deras märken ständigt är ”inne”, så att de kan se till att sälja på oss konsumenter kläder av halvdan kvalité till ett högt pris. Utan att nämna några namn tänker jag t.ex. på de tillverkare som gör t-shirtar så tunna att man i princip kan se igenom dem och som sedan kränger dessa för närmare tusen kronor bara för att det råkar vara rätt logga på dem. (Av just denna anledning är jag lite allergisk mot produkter med stora och väl synliga märken.)  Denna typ av produkter är såklart en bluff om du letar efter kvalité. Är du däremot ute efter att visa hur inne och rik du är, eftersom du uppenbarligen kan lägga tusen kronor på en t-shirt, är detta rätt väg att gå. Dock både hoppas jag och tror att ni som läser denna blogg är långt vettigare än så.

Att märken finns är inte av ondo, det hjälper trots allt oss konsumenter att särskilja företag från varandra och underlättar således processen att hitta företag som levererar bra kvalitet och bra passform. En renommé avseende god kvalité är inget som byggs upp i en handvändning och de företag som står för god kvalité vårdar ofta denna del av sitt varumärke på ett föredömligt sätt. Genom detta har en rad märken blivit synonymt med vackra och hållbara produkter och konsumenten kan, oavsett var eller när köpet görs, lita på att kvalitetsnivån är densamma över tid.

Låt mig berätta en liten historia om Lacoste, ett märke jag personligen är rätt förtjust i. Detta är ett märke som med sin särpräglade krokodil av många ses som ett ”stekarmärke” och vars pikéer både är kända och ökända av just denna anledning. Min relation till Lacoste baserar sig dock på något helt annat. I början av gymnasiet fick jag ärva en pikétröja av min far som då hade haft den i över femton år, det var en Lacostetröja och den var färgmässigt precis som den dag den kommit ur fabriken. 15 år och fortfarande i perfekt kvalité! Detta fick mig att själv införskaffa ett gäng pikétröjor från Lacoste och såhär 6-7 år senare kan jag konstatera att dessa hittills har hållit sig riktigt bra.  

Min poäng: visst är det dyrt att betala 800 kr för en piké, särskilt om man gör det på grund av märket. Att lägga 800 kr på ett plagg som ger god kvalité över en längre period är däremot inte dyrt, i alla fall inte i längden. Hittar man ett märke som står för god kvalité över tid kan det alltså vara värt att lägga ut några extra slantar.

Jag har tidigare pratat en del om användningspris (inköpspris/antal användningar) och kan konstatera att siffran för min vita lacoste-piké är minst sagt imponerande: 800 kr / 312 =  2,56 kr. (beräknat på att jag använt den åtminstone en gång i veckan sedan jag köpte den för sex år sedan.) Det skulle vara intressant att se samma siffror för en budgetpiké, men tyvärr äger jag ingen att jämföra med.

En liten brasklapp vill jag förövrigt lämna såhär på slutet. Lacoste gör, i min ödmjuka mening, fantastiska pikéer som är ett givet val när en skjorta skulle vara alltför formel/varm. Att Lacoste är bra på detta innebär däremot inte att de är bra på allt de gör, till exempel är deras skor notoriska för att vara av dålig kvalité och gå sönder snabbare än du kan säga ”sulsläpp”.

Således blir mitt slutliga råd: stirra dig inte blind på märket, produkten är det som räknas.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela