gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Litteraturfynd och tjockboksångest

Publicerad 2013-10-24 06:47:39 i Bildning


(Tower of knowledge)

Såhär ser min litteraturtrave för den närmsta tiden (förmodligen närmaste året) ut! Jag var iväg igår med en god vän och plundrade Myrorna i Skärholmen på en rad böcker för 10-20 kr st. Helt fantastiskt! Dock misstänker jag nästan att någon av er har läst mitt tidigare tips och varit där och plockat upp en hel del bra material, då det kändes något utplockat jämfört med hur det brukar vara. Hurusom kom jag hem med åtta nya böcker som förhoppningsvis både kommer att underhålla och bilda mig.

Jag har lite taktiskt tänkt ta mig ann ”Borta med vinden” lagom till veckoslutet. På fredag ska jag upp till Falun en sväng och föreläsa och sedan väntar många långa timmar hem på tåget (även om det är både snabb- och direkttåg). Således behöver jag en riktig bastant historia att förkovra mig i för att tiden inte ska kännas bortkastad, och ”Borta med vinden” har stått på läslistan sedan en tid.

Att påbörja en så tjock bok, drygt 1000 sidor, ger mig dock en speciell typ av ångest. Presumerat att jag håller mitt vanliga tempo kommer det ta mig ungefär fem-sex veckor att tugga mig igenom boken (om det visar sig att den är fantastisk kommer det självfallet att gå snabbare). I böckernas värld känns fem veckor lite som ett giftermål, man är fast med historien och karaktärerna tills dess att man tagit sig igenom. Ibland är detta en styrka och ibland är det förbannelse. Att man känner sig kedjad vid boken är ett faktum som gör att de riktigt digra böckerna har en tendens att bli liggande kvar i bokhyllan, eftersom man drar sig lite från att påbörja dem och därför hellre väljer något i storlek som motsvarar en till två veckors läsning.

Dock gläder jag mig med tanke på att många av mina allra bästa läsupplevelser har varit relativt mastiga böcker, ”Shantaram”, ”Atlas Shrugged” och den fantastiska ”Moment 22” för att nämna några. Således: heja ”Borta med Vinden”, kom och slå mig med häpnad!

/G

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela