gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Jakten på en duglig matservis

Publicerad 2013-10-30 13:15:30 i Heminredning

En underskön tallrik från Swedish Grace i den enda tänkbara färgen på porslin, vitt.

Om jag inte sagt det nog så säger jag det igen, jag ligger mitt i ett lägenhetsköp och detta innebär att jag för närvarande håller på och sätter standarden för många olika moment i mitt kommande liv. Hur ska lägenheten inredas? Vad för linne ska man ha? Alla detaljer är lika viktiga för helheten och nu har beslutsvåndan nått köket och närmaste bestämt porslinets område. Kort och gott, vad bör en gentleman förtära sina måltider på?

Som alltid går smaken hos olika personer isär när det kommer till design och stil, men detta är i alla fall min bild av hur en tallrik (som är servisens medelpunkt) bör se ut:

1. Runda/alternativ ovala fat med bredd kring 25 cm – Jag avskyr när jag inte kan få plats med all den mat som jag vill rymma på en tallrik. Dessutom tycker jag att den runda formen är minst sagt trevlig och att en större tallrik gör att maten presenteras på ett bättre sätt. Med en mindre tallrik finns också färre möjligheter till elaborativa upplägg av olika sort, således förespråkas en rymlig variant.

2. Vit och inte alltför mönstrad – Detta kan synas som ett märkligt och något puritanskt krav i dessa våra designgalna tider, men jag uppskattar mitt porslin något nedtonat. Om man får vara riktigt pretentiös kan man säga att tallriken ska vara som en duk och att maten ska vara konsten, det vill säga fokuspunkten.

3. Möjlig att komplettera – Ibland är olyckan framme och det vore minst sagt svettigt ifall de olika servisdelarna ej längre gick att få tag på till ett vettigt pris och på ett smidigt sätt.

4. Möjlig att kombinera – Det är ingen idé att äga tallrikar av någon serie som till exempel inte rymmer förrättstallrikar, djupa tallrikar, assietter, muggar, kannor, etc. Ska man bygga en matservis ska man göra det ordentlig och då ska självfallet de olika delarna höra ihop med varandra.

5. Maskindiskbar – Livet är för kort för att läggas på att handdiska porslin i all evinnerlig tid. Detta krav innebär också att de flesta serviser med tydliga mönster går bort eftersom dessa har en tendens att blekas eller falla bort över tid.

Min dröm för tillfället (och som uppfyller ovan nämnda krav) är serien Swedish Grace från Rörstrand. Det tar dock emot en del att lägga ut de pengar som krävs för att införskaffa tolv av varje del för att uppnå en någorlunda komplett servis för hemmabruk. Med ett snittpris kring 180 kr per del landar man över 8000 kr (om det ska införskaffas tallrikar, förrättstallrikar, assietter och djupa tallrikar). Tanken svider lite, men å andra sidan är en kvalitativ servis något som följer en genom livet. Måhända kan det vara värt investeringen i dagsläget med tanke på att jag ändå inte lär nöja mig med något halvdant i längden, utan i sådana fall kommer att köpa en servis i dylik prisklass inom några år i alla fall. Att först köpa något på till exempel IKEA kommer då bara innebära att jag lagt ut pengar i onödan på något ändå anser är en slit-och-släng-servis.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela