gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Jakten på den svårfångade bildningen

Publicerad 2013-10-10 09:18:00 i Språk

(observera att jag å det grövsta misstycker till den misshandel som den översta boken får utstå)

Hittills har det jag skrivit här handlat till stor del om en crashcourse i hur man skaffar sig en bättre stil (jag är själv i uppstartsfasen av att förbättra min garderob) men nu är det dags att prata annat.

Vad krävs egentligen mer av en gentleman än att han klär sig bra?

En gentleman bör besitta en lång rad kunskaper, men vilka dessa är har både förändrats något med tiden och beror till viss del på inom vilken kultur man lever. Till exempel var fäktning och pistolskytte naturliga delar i gentlemannens värld för säg 200 år sedan, men kan knappast sägas vara essentiella kunskaper att inneha idag. Det handlar egentligen om att uppvisa en viss världsvana och att ha kunskaper nog för att kunna göra detta.

Själv har jag snöat in lite på bildning, både i formen allmänbildning (det vill säga att hänga med i samhället, debatten, läsa nyheterna och hålla sig a jour) och i formen av mer klassisk bildning (för att citera Wikipedia: ”bildning är den utveckling av personligheten och odling av själsliga förmågor som anses följa av högre studier och förkovran i viss litteratur”).

För att uppnå bildning bör man alltså på något sätt utbilda sig, helst i filosofi om man ska hålla strikt på de klassiska värderingarna. Dessutom är det en fördel om man kan lägga en och annan bok till handlingarna över tid. Viktigt är också vilken typ av böcker man förkovrar sig i, för att bli ”bildad” räcker det inte med att man läser en och annan halvdassig svensk deckare på badstranden varje sommar. (Observera dock att det såklart alltid är bättre att läsa än att inte läsa, oavsett vad det är man läser. En bra ingång till att börja läsa seriösare litteratur är att öva läsvanan på just underhållande böcker. Till exempel lär ”Snabba cash” och Stieg Larsson-böckerna ha fått många svenskar att börja läsa.

Att läsa har många fördelar, det ger dig till exempel ett rikare språk och du blir bättre på att skriva och formulera dig (vilket man har nytta av oavsett vem man är, de flesta av oss måste exempelvis skriva CV och personligt brev några gånger i livet). Slutligen förändras ditt perspektiv på saker och ting genom att författaren guidar dig igenom sina tankebanor, läs exempelvis Ayn Rands, Atlas Shrugged, och försök att inte bli påverkad(!).  

Personligen försöker jag läsa ungefär en timme om dagen, i mitt lästempo renderar detta ungefär 35-40 sidor dagligen, beroende på bokens karaktär. Omräknat på årsbasis blir detta ca 12'775 sidor. Jag förstår att de allra flesta inte har tid att göra en sådan uppoffring ur sitt dagliga liv (för mig är det ingen uppoffring, eftersom jag ser fram emot kvällens lässtund med glädje och nyttjar den som en sorts meditation och avslappning), men även en liten läsinsats varje dag leder till stora effekter.

 

Ponera att du bara har tid att läsa tio sidor varje dag, något som de allra flesta borde kunna klämma in, till exempel i kollektivtrafiken. Tio ynka sidor om dagen leder ändå till 3650 sidor om året, eller om man räknar om det i böcker: nio avklarade böcker på ett år om standardboken presumeras vara 400 sidor. Över en livstid kan således vem som helst samla ihop både ett hyfsat bibliotek och förhoppningsvis en allt annat än hyfsad bildning.

Jag försöker läsa böcker som har kategoriserats som sk. klassiker eller moderna klassiker, det vill säga böcker som antingen ansetts väldigt bra, eller som varit banbrytande för sin tid. Jag har märkt att det finns en anledning till att klassiker anses vara klassiker, och de allra flesta ärr definitivt läsvärda. Många av klassikerna innehåller också i viss mån filosofiska undertoner som får en att tänka efter och ifrågasätta sina egna perspektiv på världen.

Sedan sommaren tog slut har jag, utan inbördes ordning, tröskat mig igenom:
Hundra år av ensamhet, Papillon, Vredens Druvor, Mörkrets hjärta, Röda rummet, Hemsöborna, Catcher in the Rye (tyvärr en av de böcker som inte riktigt levde upp till standarden) och nu senast Lolita.

Jag läser dock såklart inte enbart ”seriös” litteratur, ibland är det roligt att slappna av med något mer lättsinnigt. Just nu har jag till exempel jag givit mig på lite science fiction i form av Isaac Asimovs stiftelsetriologi. Alltför slavisk jakt på bildningen riskerar göra att man tappar sugen tillslut, därför är en blandning bra.

Mitt tips blir alltså: Släpp den där smartphonen du så ofta trycker din näsa emot på bussen och vila blicken i något litterärt av lite högre klass istället. Över tid ger det effekt.

/G



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela