gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Huvudbonad – är värmen eller stilen huvudsaken?

Publicerad 2013-10-24 13:01:22 i Stil, kläder och skor

 (Donald Draper från tv-serien Mad Men)

Nu när vintern närmar sig med stormsteg, närmar sig även ett av de årliga problem vi män måste tampas med. När kylan blir påträngande och öronen ömmar vore det förfärligt skönt att ha något varmt på huvudet, frågan är bara vad. Jag vill redan från början förkasta alla typer av stickade mössor/toppluvor/andra dylika lösningar, det finns ingen så säker stilförstörare som en opassande huvudbonad.

Ponera följande situation: En man i nyputsade kängor, grå kostymbyxor, en mörkblå rock som matchas med en lättare halsduk och sedan… en mössa i skrikig färg på huvudet (se exemplet ovan). Usch! Problemet stannar inte vid att det är fult, alla har vi någon gång tagit av oss en mössa enbart för att inse att håret under ser ut som om det blivit slickat av en katt. Mössan förstör alltså inte enbart stilen under den tid du bär den, utan kommer att ha effekter under resten av dagen.

Så vad gör man som man? En sanning är den eviga ”vill man vara fin får man lida pin”, men jag kan tycka att det inte är särskilt klädsamt med illröda öron heller.

 Jag såg faktiskt en man imorse som av ren desperation (jag hoppas det var det och inte att han på riktigt trodde att det var stiligt) hade hänfallit till att bära tantmössa, det vill säga fem kilo dött djur, på huvudet. Det faktum att han dessutom bar på en skinjacka som var minst 20 cm för stor i axlarna tillsammans med ett par hudnära jeans och ett par converse motsäger dock desperationsteorin och får mig att frukta att han snarare var någon form av hipster.

 (Det var något av denna karaktär som den arme pojken hade satt på sitt huvud.)

Jag önskar att jag varmt kunde rekommendera en fodrad hatt av till exempel fedora-modell som lösning på problemet, men även här finns det vissa tveksamheter. Visserligen är hatten en självklar attiralj i den inbitne gentlemannens garderob, problemet är bara att hatten, år 2013, uthärdat många och långa år i händerna på tölpar och hipsters. Tänk igenom vilka ni sett hattar på de senaste åren, förmodligen enbart på:

1. Hipsters (pälsmössa, toppluva som närmast leviterar ovanför håret och den anskrämliga upprullade mössan).

2. Turisten (beppemössa på semestern för att skona skalpen eller den där halmhatten inköpt på Kuba).

4. Partyprissen (douchebag som bär sin HM-inköpta hatt för att han tror att den gör honom oemotståndlig för tjejer).

1. Äldre herrar (någonstans mellan 70 och graven, de enda av de uppräknade som bär hatten med värdighet).

Således arbetar man från början något i motvind när man beslutar sig för att göra hatten till sin huvudbonad. Det är svårt att bära hatten seriöst och många tolkar hattbärandet som ett exentriskt särdrag eller en ironisk poäng.

Eftersträvansvärt är såklart den klassiska hatt-look som exemplifieras så lysande i till exempel Mad Men (som förövrigt är både en bra serie och ett smörgåsbord av stilighet), men det är inte helt lätt att slå ann denna sträng år 2013. Dessutom går hatten inte att bära till vad som helst utan att bäraren riskerar att se utklädd ut, således fordras tillexempel enligt min åsikt någon form av längre och mer dressad rock för att komplettera hatten.

Mina slutliga tankar blir således något diffusa. Jag skulle väldigt gärna rekommendera hatten som den självklara huvudbonaden för alla stilmässigt medvetna män, men här kämpar gentlemännen i uppförsbacke mot alla som släpat hattens rykte i smutsen. Det vore dock synd att ge upp hatten av denna anledning, kanske är det dags för en revival? Kanske är det dags att ta tillbaka hatten från alla som bär den av fel anledningar och på fel sätt? Dock vet jag inte om jag ännu har mod nog, kanske blir det ännu en vinter med röda öron.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela