gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Gummistövlar

Publicerad 2013-10-14 08:36:49 i Stil, kläder och skor

(rysligt, bara rysligt)

Nu är det faktiskt dags för Sveriges kvinnor att få sig en känga (fyndigt indeed). Jag vet att jag mestadels skriver inlägg om manlig stil, eftersom det är det jag själv kan relatera till, men nu är det i jämställdhetens namn dags att sparka lite även på tjejernas uppenbarelse.

Gummistövlar, senast imorse såg jag en kvinna som hade lämnat sina vanliga skor hemma till fördel för dessa blom-mönstrade schabrak. Jag är inte den som säger att gummistövlar aldrig har en funktion, jag menar somliga av oss sysslar säkert med fiske i någon älv, eller lantbruk på någon lerig åker. Alla andra däremot, vad är ursäkten för att kränga på sig dessa anskrämliga skapelser? Varje gång det finns en tillstymmelse till våt asfalt, särskilt på sensommaren, ser man hur stadens alla kvinnor rusar till sina garderober och plockar fram en uppsjö av gräsligt mönstrade gummistövlar. Jag gissar att de, var och en, lagt ansenliga summor på dessa skor som de sedan använder tre dagar i augusti om de har turen (oturen?) att det regnar.

Jag förstår tanken, svensk sommar/höst kräver vattentäta skor, men snälla, inte vadhöga skodon gjorda i färgglatt och mönstrat gummi. Titta på oss män, vi klarar oss fint med ett par impregnerade, alternativt väl insmorda, boots eller kängor, varför skulle ni behöva något mer ”extremt”?

Således: shape up tjejer. Grabbar, carry on!

/G

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-10-14 15:27:48

Men är det inte bra att faktiskt inte bära sina finaste finskor vid ofint väder..? Dels för att inte slita på finskapet, men också för att matcha, för det måste man ju (med vädret).

Svar: Hej Emma! Tack för att du läser och har åsikter om det jag skriver. Du ska såklart inte ska ta ut ett par skor som du vet kommer att bli förstörda av vätan, men ett par i bastantare konstruktion och material (t.ex. ett par lättare kängor i grainläder) borde överleva utan problem och dessutom ha långt fler användningsområden än ett par gummistövlar.
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela