gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Försvarstal för en Brat-symbol

Publicerad 2013-10-31 10:51:21 i Stil, kläder och skor

(Idag försvarar jag den rosa skjorta, måhända kommer det ett inlägg om röda byxor längre fram!)


Som en stilintresserad man kommer man snart till den punkt där man äger nog vita och blå skjortor för att klä upp en mindre bataljon (nåja), och det ter sig då tämligen normalt att röra sig ut i andra färgskalor för att komplettera garderobens skjortsegment. Man står då slutligen där i en butik och funderar på vad som egentligen passar till alla de marinblå/grå överdelarna man äger och slutligen faller ögonen på en rosa skjorta. Man inser att skjortan uppfyller alla de krav man kan ha på att passa ihop med den övriga garderoben, men ändå drar man sig kanske något för att inhandla plagget. Varför då detta? Förmodligen är det på grund av brat-stämpeln!

Sedan början av 2000-talet har tyvärr den rosa skjortan blivit starkt förknippad med personer som dessvärre ligger tämligen långt ifrån det gentlemannaideal jag så dyrt omhuldar. Den rosa skjortan har alltför ofta återfunnits med uppvikta ärmar på någon backslickkille vid namn Noppe, Poppe, eller dylikt hittepånamn, som vid Stureplan, eller ute i skärgården, iklädd nämnda skjorta sprutat champagne omkring sig och allmänt uppträtt tämligen stöddigt. Den rosa färgen har alltså tämligen länge varit synonym med ”stekare” och ”brat”. Detta är väldigt beklagligt eftersom en rosa skjorta är ett långt mångsidigare plagg än man först kanske förstår och jag tänker därför försöka nyansera bilden av den rosa skjortan och, om möjligt, ta tillbaka den för gentlemännens räkning!

Tänk dig din blå skjorta, gentlemannens äldste och mest mångsidiga vän - i princip överallt där du kan bära den kan du egentligen bära en rosa skjorta. Visst, den rosa skjortan är måhända inte riktigt lika formell som den blå, men så länge kulören hålls tämligen diskret torde rosa skjortan kunna fylla den blå skjortans kostym. Ljusa chinos en sommardag? Konferens i Marinblå kostym och blå slips? Våga välj rosa! Prova även att matcha rosa med svart, till exempel en svart slips, eller grått i form av en kofta/kavaj och ni ska få se på överraskande resultat.

Rosa är, som ni troligen inser om ni börjar matcha skjortan mot andra plagg, en fantastiskt allsidig färg och borde ha en självklar plats i garderoben bredvid armén av vita och blå skjortor. Snyggast är i mina ögon en rosa skjorta med vita ränder, ett plagg som klär en man i de allra flesta situationer.

Dessutom har den rosa skjortan fördelen att den får dig att skilja dig från alla de fantasilösa män som helt vuxit fast i det blå eller vita alternativet, och alla vet ju att det är väldigt trevligt att stå ut stilmässigt på ett positivt sätt!

/G

Kommentarer

Postat av: S

Publicerad 2013-10-31 18:25:28

Varför är du så rädd för att bära plagg som, enligt dig, är associerade med andra livsstilar? Varför är det ett problem att rosa skjortor används av brats, och varför är det ett problem att hattar används av hipsters? Jag menar inte att klaga eller döma dig. Jag undrar bara... Den enda anledningen jag kan se är att du tror att folk ska döma dig, men skrämmer det verkligen dig?

Svar: Jag tror att du har missuppfattat min relation till kläder lite, jag bryr mig inte om vad gemene man tycker, då skulle jag inte klä mig som jag gör. Jag försöker få folk att förstå att det är ok att bära vissa plagg som blivit paria av olika anledningar. Att jag sedan på ett humoristiskt sätt försöker förklara varför plagget fått ett dåligt rykte ändrar inte min uppfattning om plagget i helhet. Som du ser heter hela inlägget ”försvarstal”, d.v.s. jag försöker förklara att det är dags för alla stilmedvetna män att köpa en rosa skjorta. Uppenbarligen gick inte detta fram med önskad tydlighet. Jag älskar att raljera och gör det ganska friskt i mina inlägg (både för er underhållning och min egen). En rosa skjorta hänger redan i min garderob och jag hade faktiskt på mig den idag (vilket inspirerade inlägget).
/G
G

Postat av: S

Publicerad 2013-11-01 14:12:29

och vad gäller hatten då? Går du med kalla öron eller hipstrar du till dig?

Svar: Någon hatt har jag ännu ej införskaffat, men jag förstår inte varför du har snöat in dig på just hipsters. Nämnde jag inte en radda andra hattbärande karaktärer i omnämnda inlägg? Sedan är det självfallet så att jag inte personligen äger eller bär alla de plagg jag talar om i bloggens kontext, mycket på grund av att jag antingen inte vill eller inte har hittat den rätta modellen av plagget än.
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela