gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Fira in fredagen

Publicerad 2013-10-04 20:25:00 i Mat och dryck

 

                    (http://www.systembolaget.se/1666, för er intresserade)

För några veckor sedan var jag iväg på äventyr med en av mina likasinnade vänner och efter ett ganska snöpligt besök på Flippin' Burgers hamnade vi på Belgobaren. Detta är en magisk plats för oss som uppskattar öl eftersom Belgobaren, precis som namnet antyder, serverar belgiskt öl, endast belgiskt öl, och detta i allsköns märkliga former och tappningar.

Jag passade då på att ta in en ölplanka, en lysande affär både för mig och baren eftersom jag fick smaka fem belgiska öler jag aldrig druckit och de fick betalt drygt en hundring för totalt 50 cl öl. Efter att ha druckit mig igenom fyra trevliga öler kom jag fram till den sista, en rödlätt variant som visade sig vara körsbärsöl. Jag kan inte svära på att det var just Timmermans Kriek (Kriek är kategorinamnet för körsbärsöl för övrigt), men prisklasserna på systembolaget.se antyder att det nog var så. Hursomhelst, förbannat gott var det i alla fall.

Ikväll kom jag att tänka på att man borde ha haft en flaska av denna delikatess att läppja på för att fira in fredagen. Dock lär det vara i princip omöjligt att få tag på något dylikt vid denna timma, varför jag funderar på att trösta mig med en flaska Newcastle Brown Ale istället.

Cheers och trevlig helg på er!
/G




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela