gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Fake it until you make it

Publicerad 2013-10-12 19:16:00 i Stil, kläder och skor

Dagen har spenderats i gott sällskap ute på Drottningholm och jag kan lova att jag sett fler färgsprakande kombinationer i lövens färger än man normalt ser i de flesta fyrverkerier. Dock ska dagens inlägg inte handla om höstfärger, utan om att det inte behöver kosta skjortan att ha en hyfsad stil.

Det är lätt att man drabbas av en viss ekonomisk ångest när man inser vad en garderob full med kvalitetskläder kostar. Kvalité brukar sällan vara billigt och det är lätt att fastna i tankevurpan att man behöver lägga tiotusentals kronor på ett bräde för att bygga en garderob värdig den stil man vill ha. Visserligen kommer man inte från att bra kläder kostar, men görs investeringarna allteftersom blir kostnaden i alla fall hanterbar över tid.

Väldigt få av mina egna plagg håller någon nämnvärd klass om man jämför med de ”riktiga” grejerna, men det håller mig inte från att klä mig stiligt. Här är till exempel en bild på min outfit från dagens äventyr på Drottningholm.

 (Med tanke på alla fjortisbloggare som släpat genren i smutsen får jag lite rysningar av att yttra orden "dagens outfit", men det är i alla fall vad detta är.)

Ska man summera vad kläderna jag bar idag kostar totalt blir det faktiskt inga fasliga summor:

Skjorta från Top Man – ca 300 kr.
Kofta från Burton köpt i England – 250 kr (rea).
”Engångskavaj” (skymtar knappt) från HM – 499 kr.
Jeans från Bläck – 300 kr (rea).
Bälte från Saddler – 200 kr (rea)
Rock från Top man – ca 800 kr.
Skor från Ecco – 499

Totalt: 2858 (som ni kan se har jag dock haft tålamod och fyndat en hel del på rea).

Själv tycker jag att det är en outfit som funkar rätt bra och ser betydligt stiligare ut än vad man normalt kan förvänta sig för den totala prislappen. Betänk att till exempel en huvtröja från Peak, en t-shirt från Fred Perry, ett par jeans från Diesel och en random fake-läderjacka, det vill säga Svenssons standardklädsel, skulle landa på något liknande i pris som den kombination jag bär.

Man får nog helt enkelt acceptera att man kanske inte har råd att köpa den perfekta, välsittande och högkvalitativa garderoben direkt, men det behöver inte hindra en från att göra det över tid. Fake it until you make it! Bit för bit byter man ut sin stil/garderob och de sämre delarna byts ut mot bättre. Visst, det tar lite längre tid och det blir något dyrare än om man köper allt direkt (om man inte fyndar det mesta på rea, vilket såklart går om man har tålamod), men man slipper lägga ut 30'000 på ett bräde och av större vikt, man slipper se ut som en slashas under tiden man sparar till utgiften.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela