gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Efterlysning: en frisyr värdig en gentleman

Publicerad 2013-10-07 13:00:00 i Stil, kläder och skor

 (sorry grabbar, det är dags för något mer välansat)


Något som kan göra eller förstöra en stilig look är en vettig frisyr. (Det är helt enkelt inte gångbart att i alla lägen se ut som om man just stigit upp ur sängen efter en natt av vild kamp mot kudden.) Problemet är att det är högst individuellt vad som passar frisyr-mässigt och de faktiska möjligheterna att utföra en viss frisyr varierar även från person till person, beroende på huvudform, hårtyp , självfall, virvlar, etc. Detta innebär att det kan vara minst sagt enerverande att hitta en frisyr som uppfyller både kravet på att passa en välklädd herre på den stilnivå som eftertraktas och som är genomförbar trots ens egna genetiska begränsningar.

Personligen är jag en man som har mycket hår, faktiskt för mycket. Att jag säger så kanske kan kännas som en skymf mot de tunnhårigt lagda, men överflöd är, ärligt talat, inte alltid bra. Jag har faktiskt så pass mycket hår att det till viss mån är vattentätt när det blir långt och dessutom är håret minst sagt varmt att bära under sommarmånaderna. Alltså krävs för mig två frisyrer, en för vinterhalvåret och en kortare variant för sommarmånaderna.

Utöver den rena mängden hår, är det omständigheten att min hårbotten är hemvist åt tre rejäla virvlar som försvårar min jakt på en vettig frisyr. När mitt hår är kort får virvlarna hårstråna att stå rakt ut åt alla möjliga håll. En stilig och städad frisyr har alltså hittills varit en utopi för mig, men nu får det vara nog! Jag har tröttnat på de frisörer jag varit kund hos hittills och som än så länge lämnat mig besviken,  Därav:

EFTERLYSES: skicklig frisör som, efter mina egna önskemål, med bidragande av extensiva kunskaper, kan omformulera den Beatles-liknande sak jag idag tyvärr kallar min frisyr, till något klart stiligare. Har ni tips på vem denna person skulle kunna vara så meddela mig gärna, jag börjar snart bli desperat. (Extra glad blir jag om personen klipper för under 3-400 kr/gång, med tanke på att håret växer som ogräs och sålunda behöver trimmas mer än ofta.)

/G
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela