gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Besvikelser...

Publicerad 2013-10-27 17:22:00 i Stil, kläder och skor

 (Så vacker, men tyvärr får den återvända hem)


Det är en sorgens dag, jag har beslutat mig för att skicka tillbaka slipsarna från tieroom. Ett beslut som självfallet inte var det lättaste att fatta med tanke på hur underbart vackra de är även i verkligheten (så att säga), men jag känner ändå att de inte riktigt lever upp till det jag önskar mig.

Utseendet är det verkligen inget fel på, de är helt fantastiska i sina färgkombinationer överlag (alla utom den till synes gul/blå slipsen som visade sig vara guld/blå). Problemet ligger snarare i konstruktionen i övrigt: produkten känns stabbig och uppträder, enligt min mening, inte bra när man formar en knut med den. Dessutom är den ”smala” änden så pass tilltagen i bredd att det är svårt att få till en smal och trevlig knut med begagnade av min favorit Full Windsor

Jag tror att jag stirrade mig något blind på att det stod 100% siden på hemsidan och måhända fick detta upp mina förväntningar något för mycket. Det är självklart så att det ändå är skillnad på siden och siden. Slipsarna verkade dessutom redan ha tagit en del stryk i frakten och jag vill inte ens veta hur de skulle ha sett ut efter upprepat användande. Siden ska i min mening inte bli buktigt på det sätt dessa slipsar redan har tendenser till. Således kommer de att förpassas tillbaka till sitt ursprung och jag kommer att få fortsätta min jakt på vettiga halsbeklädnader; förbannat synd med tanke på hur fina de var.

Jag tröstar mig med att jag trots allt har en ganska ansenlig kollektion innehållande både Bläck (min personliga favorit såhär långt) och Atlas Tie Design (fina, men inte lika trevliga att knyta som Bläck.)

Senast jag talade med Mr. Shamaran var han dock fullt nöjd med sin laddning slipsar, så jag kan blott konstatera att smaken som så många gånger tidigare är som baken. Nu vet ni i alla fall hur jag tyvärr känner för slipsarna från Tieroom, tur att de har öppet köp en längre tid.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela