gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Att shotta, eller I N T E shotta whisky

Publicerad 2013-10-06 11:44:43 i Mat och dryck

(ett glas som det borde se ut)

Jag var ute en sväng
igår tillsammans med några vänner och under kvällen observerade jag återigen ett fenomen som jag tycker växer: att shotta whisky. Jag ser allt oftare yngre människor som behandlar whisky som att den var Jägermeister eller Mintuu, vilket gör mig ledsen. En nyhetsuppdatering för er som känner er träffade: whisky är en dryck för livsnjutare, att man råkar bli berusad på den är bara en sidoeffekt!

Vad jag rekommenderar för att maximera upplevelsen:

1. Skaffa fram ett trevligt glas, helst tulipanformat (nej, inget tumblerglas som är vidöppet och låter alla aromer försvinna iväg).

2. Se till att den som häller upp whiskyn inte förstör drycken med en massa is, som dels gör drycken kall så att den smakar mindre, dels såsmåningom späder ut den när isen börjar smälta.

3. Sätt dig ner och ta din tid, konversera med dina vänner, läs din bok, njut av en stunds kontemplation (eller vad du för tillfället sysslar med) och avnjut din whisky i små sippar istället för att kasta allt rakt ner i strupen endast i syfte att tillgodogöra dig alkoholen.

Är smaken för kraftig för dig? Andas in, drick, andas ut. På detta sätt blåser du ut en del av alkoholångorna, vilket är det som ofta känns övermäktigt.

/G

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-09 08:20:52

En isbit gör att ännu fler aromer från wiskeyn frigörs. Med andra ord. Det SKA vara en isbit i wiskey. Inte 0 och inte 2.

Svar: Om jag inte missförstått konceptet helt och hållet är det väl tillsättningen av vatten som gör att aromer/smakämnen frigörs (d.v.s. oavsett form, is, flytande), således är det enligt min mening att föredra att blanda i någon droppe vatten (för att undvika ev. kylande effekter). Åsikterna härkring går dock isär och jag är långt ifrån något proffs.

Jag har en i ämnet tämligen påläst vän som hävdar att vissa whiskysorter är godare väl kylda.Hans kommentar när jag klankade ner på is:

M - "Sen ang utspädning/nedkylning tycker jag det beror väldigt mycket på vilken whisky det är... en del blir bättre, en del blir smaklösa"

(varefter jag summerade/ironiserade)
G - " Du menar, en del blir bättre för att de blir smaklösa".

Alla gillar ju inte ens sin whisky smakrik. Jag antar att smaken är som baken när det kommer till hur man uppskattar sin whisky, jag skriver dock alltid ur mitt eget perspektiv. /G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela