gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Att påbörja något nytt

Publicerad 2013-10-01 20:55:00 i Allmänt

Jag har, sedan en tid tillbaka, strävat mot att uppnå någon form av gentlemannaideal. Den första fråga som uppkommer hos en läsare är väl förmodligen: varför? Den frågan har egentligen många svar, men det tydligaste måste ändå vara att ett sådant ideal sporrar mig och tvingar mig att utvecklas, något som ger mitt liv mening och sporrar mig.

Många når en punkt i sina liv då de mer eller mindre är nöjda med sig själva och sin livssituation, jag vill fortsätta framåt. (Inte för att man inte kan vara nöjd med det man åstadkommit hittills, men det får inte döva ens hunger för nya framsteg.)Att ha ett större mål någonstans vid horisonten gör att jag orkar fortsätta sträva i det lilla. Det är egentligen inte särskilt länge tidsmässigt sedan jag började eftersträva detta gentlemannaideal på allvar, även om jag snuddat vid tanken tidigare.

Det jag gillar med just ”gentlemannen”, är att han för min del är en symbol för kunskap och världsvana inom så många, vitt skilda, områden. En gentleman ska, i mina ögon, vara välklädd, artig, bildad och välutbildad (två olika saker), moraliskt och etiskt högstående, ståndaktig, principfast, bevandrad även på sportens, konstens och musikens område, berest, kunnig inom matlagning, händig, en god underhållare, etc. (Många fler sidor än de uppräknade kan tillräknas gentlemannen, men jag ska inte tråka ut er). Samtidigt handlar det om att hitta balans inombords och njuta av det vackra i livet. Detta ställer höga krav på den som jagar detta ideal och innebär för de allra flesta en livstid av strävan; det är inte en hobby, utan en livsstil, att sträva mot att uppfylla alla dessa mål. Detta är självfallet inget man gör över en natt (om man inte råkar vara född med remarkabla själsliga och världsliga gåvor, vilket jag inte är) och det är många pusselbitar som ska falla på plats.

Jag hyser inga illusioner om att jag idag ens är i närheten av det ideal jag vill efterleva, men måhända kan jag, efter ett liv av strävan, i alla fall komma en bit på vägen. Ergo, det här kommer nog att ta en stund, men om ni vill får ni följa/vara delaktiga/slå följe med mig på min resa. Jag kommer skriva om allt som kan härledas till mitt eftersträvade ideal och förmodligen en hel del annat på grund av att jag ibland har svårt att låta bli att uttrycka mina åsikter.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela