gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Att ha råd med det man vill – en studie i resursallokering

Publicerad 2013-10-14 17:55:00 i Ekonomi


(Vad Bossen har med resursallokering att göra avslöjas längre ner i texten)
 
Alla har vi något vi antingen vill ha eller vill göra, det är mycket det som driver oss som människor. Ofta handlar detta om spirituella eller sociala mål, vilket är himla härligt på sitt sätt (min jakt på gentlemannaidealet handlar ju till exempel om just ett sådant mål). Idag ska vi dock inte tala om sådana abstrakta saker, utan om det rent hardcore materialistiska. För visst finns det något ni vill ha utöver inre frid?

Vi har alla även någon sak eller upplevelse vi drömmer om att ha råd med och det som förenar oss är att vi behöver pengar för att uppnå den där grejen vi längtar efter. Pengar ja, man verkar aldrig ha nog med pengar och oavsett hur mycket man tjänar önskar man förmodligen att man tjänade lite till. När jag var student levde jag som en student och klarade det fint, nu när jag jobbar är det andra ekonomiska ramar som gäller för mig och tyvärr har jag anpassat mig därefter (precis som ni förmodligen gör eller har gjort). Jag vill dock poängtera att det sällan är i inkomsterna rikedomen byggs upp, utan i de låga utgifterna. Så länge man spenderar i paritet med vad man tjänar kommer man alltid att förbli fattig.

Jag skrev för några dagar sedan om hur mycket pengar som försvinner iväg till kaffe bland mina studievänner och idag fick jag ett liknande uppslag av en tjejkompis, hon sa ”du borde skriva något om att alla tusenlappar som försvinner iväg på uteluncher”, så här sitter jag nu och misshandlar mitt tangentbord.

Nu ska vi leka en liten lek du och jag: Frammana för ditt inre bilden av den där saken som du åtrår, men inte känner att du kan slösa pengar på att köpa. Komigen, jag vet att du har något som du gärna skulle lägga till dina possessioner. Kanske är det något billigt men onödigt, ett par manschettknappar för 500 kr från Skulltuna? Kanske är det något väldigt dyrt, den där BMW:n du sneglat på? Läs nu mitt exempel på hur du kan få 14’000 kr mer att disponera över, kanske räcker det hela vägen fram till det du vill äga (och om inte annat så kommer du en bit på vägen).

Följande är fakta:
- en genomsnittslunch i Stockholmsområdet kostar 81 kr.
- En hemlagad genomsnittsmatlåda kostar någonstans mellan 10 och 20 kr beroende på innehåll.

Räknar vi med matlådan som 20 kr (för att ha lite marginaler i resonemanget) kommer vi enkelt fram till att man sparar 61 kr varje gång man tar med sig  en matlåda istället för att äta ute. 61 kr får sedan mutipliceras med 5 (antalet arbetsdagar på en vecka) och sedan med 47 (antalet arbetsveckor på ett år), vilket ger oss den nätta summan av 14’335 kr. Det vill säga, en relativt stor summa pengar.

Någonstans i periferin kan jag nästan höra folk som viskar och väser… ”snåljåp!”.

Ibland hör jag folk ifrågasätta mina tankar och det är inte helt ovanligt att folk tycker att jag snålar när jag släpar med mig en lunchlåda, men för mig handlar matlådan om något mycket högre än snålhet. Att välja ett kostnadseffektivt sätt att leva sitt liv i det lilla handlar om resursallokering för att maximera lyckan. Det vill säga, vad blir jag lyckligast av? – Att äta ute varje arbetsdag, eller att ha 14’000 kr som jag kan göra något roligare för? I min värld är valet ganska enkelt, men det kräver såklart en del självdisciplin att genomföra.

Vad skulle du göra för 14’000 kr? Ta det där körkortet du haft dåligt samvete över att inte ha fixat? Köpa fem par Loakeskor? Ta med dig älsklingen och sticka till London över weekenden? Spara allt och bygga en ekonomisk buffert så du kan sova gott? Se alla dina favoritartister när de kommer till Sverige utan att behöva tänka på utgiften? Det sistnämnda är faktiskt en av mina drömmar och till stor del det jag gör med mina överblivna pengar utöver aktiehandel.

Jag köpte konsertbiljetter för över 6000 kr förra året, en summa som kan synas väl tilltagen, men för mig var det värt varje krona. Jag såg bland annat Springsteen 3 gånger och jag kan inte komma på något som är mer livsbejakande, för mig, än just det. Gentlemannadrömmen handlar enligt mig lika mycket om att njuta av livet som om att göra något vettigt av det.

Jag säger inte att ni ska leva som "smålänningar" och vända på varenda krona, det handlar mer om att tänka över sina utgifter och göra en bedömning om pengarna inte skulle göra mer nytta på något annat ställe. Jag kan känna att det till exempel är värt att lägga några hundra på att gå ut och äta en trevlig trerätters i gott sällskap (en form av livsnjutande enligt mig), men samtidigt gör jag bedömningen att 80 kr på lunch är slöseri. Allt är relativt.

Genom att välja och tänka igenom lite noggrannare vad man lägger sina pengar på öppnar sig stora ekonomiska möjligheter. Man får helt enkelt mycket pengar över, långt mer än man tror. Vad man sedan väljer att lägga dem på, det är upp till var och en. Väljer man att äta lunch ute får helt enkelt något annat stryka på foten, detsamma gäller den där koppen kaffe, inträdet på krogen, etc. Prioriteringar är ledordet.

Det är klart att man måste kunna leva som en vanlig människa och ta en fika ibland, eller svänga förbi McDonalds när hungern tränger sig på för den delen, men tänker man igenom det här lite så märker man vilken skillnad det gör i plånboken. Som sagt, 14’000 kr bara på att välja matlåda framför utemat, vad mer slösar du pengar på? Pengar som skulle kunna gå till att uppfylla dina drömmar, oavsett vilka de är.

Själv ska jag hinna med att både livsnjuta och bli miljonär innan trettio på detta sätt. Vi får se om jag lyckas!

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela