gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Återkomst, Jupiter-besvikelse och näsduksrea

Publicerad 2013-10-19 10:50:38 i Shoppingtips

 (Senaste tillskotten till garderoben, en kamrat i siden och en i bommul)


Och på den tredje dagen
bloggade han igen, ifrån de döda... (nåja, jag har i alla fall återvänt från mina strapatser i tjänsten.)

Gårdagens event på Jupiter var verkligen på gränsen till en praktskandal. Måhända hade jag sedan tidigare något höga förväntningar eftersom det utlovades Loake-erbjudanden, men jag blev till den grad besviken att det är tveksamt om jag någonsin kommer att handla via Jupiter igen.

De ”fina erbjudanden”, som i förväg hade utlovats, visade sig vara att man kunde få den tvivelaktiga glädjen i att beställa skor från hela Loakes 1880-sortiment (som sedan kunde hämtas ut i butiken) till den nätta summan 2500 kr för ett par lågskor. Logiken i att jag skulle beställ via Jupiter till detta pris är obefintlig då jag kan få likadana skor, inklusive skoblock från England och betala ca 400 kr mindre. Jag undrar faktiskt lite hur de tänkte när de aviserade denna ”deal” som ett bra erbjudande.

Det enda som var glädjande med kvällen var att jag sällan skådat så många välklädda män på ett och samma ställe i Stockholm, samt att det, som alltid, var kul att klämma och känna på Loake-skor.

Det var tur att det var rea på Åhléns så att jag kunde tröstköpa några matchande näsdukar till min nya blå kavaj. Näsdukar är verkligen hutlöst prissatta överlag i Sverige och ofta överstiger priset 200 kr för en enda. Samtidigt är en näsduk i kavajfickan ett perfekt sätt att få in lite mer färg och personlighet i outfiten. Hurusom så kom jag över två st Tigernäsdukar till den nätta summan av 98 kr, det vill säga, jag sparade nästan 400 riksdaler jämfört med ordinarie (betydligt mer skräckinjagande) pris. Det fanns ett gäng kvar när jag gick därifrån så är ni intresserade kan Åhléns vara värt ett besök idag.

Idag blir det nya tag och jag far iväg på äventyr till staden på jakt efter konst tillsammans med en god vän inte vill vandra ensam genom stadens gallerier. Skjorta och slips är som vanligt mina bundsförvanter när det kommer till att kräva uppmärksamhet och respekt från stadens (i många fall) inte särskilt serviceminded galleriägare.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela