gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Användningspriset

Publicerad 2013-10-08 10:32:00 i Stil, kläder och skor

För några år sedan var jag ute och inhandlade kläder tillsammans med en av mina tjejkompisar. Efter att ha vandrat runt i stan hamnade vi tillslut på Topman där jag hittade en förvisso snygg skjorta, dock tyckte jag att den satt något stort på mig. Tjejkompisen var dock av en annan mening och efter att hon yttrat ”I'd hump you in that”, eller något liknande, kom jag tillslut hem med nämnda skjorta och sedan dess har den hängt där (vilken dålig inrådan kvinnor ofta har på en mans garderob). Om jag skulle uppskatta tror jag att jag använt den mindre än fem gånger på dessa ungefär tre år sedan jag gjorde det ödesdigra köpet. Skjortan är ett dåligt inköp helt enkelt. Idag tog jag dock pliktskyldigt fram den för att i alla fall försöka få ner ”användningspriset” något.

Det uppskattade användningspriset är en bra sak att ta hänsyn till när man bestämmer om ett plagg är värt att köpa eller inte. Det räknas ut genom att dela inköpspriset i antal framtida förmodade användningar Det vill säga, om jag delar priset i antal gånger jag (förmodligen) kommer att bära plagget under dess livslängd, vilken siffra får jag då? Ett lägre tal är såklart målsättningen, men ett högre kan definitivt vara acceptabelt beroende på plaggets typ och karaktär. Till exempel har de flesta personer ett högt användningspris när det gäller frack, men det är ändå, ekonomiskt tänkt, värt att köpa snarare än att hyra en frack om man, i sitt liv, ska bära fracken mer än två-tre gånger. 

Många gånger kan ett lite dyrare plagg i bättre material få en längre användningspris än ett billigare plagg, eftersom dessa överlag håller bättre kvalité och alltså hänger med längre. De plagg som har absolut högst användningspris torde vara de ogenomtänkta köpen som inte blir så bra, troligen har vi alla något plagg som bara hänger i garderoben utan att användas och således har ett användningspris lika stort som inköpspriset.

Ett dyrt plagg, säg 3-4000 kr, till exempel en rock av riktigt god kvalité kan i slutändan få ett tal som klart motsvarar de ofta billiga jackor av bristande kvalité som säljs överallt. Räkneexempel: (3000 kr/912 användningar = 3,28 kr per användning, presumerat att rocken används under hälften av årets dagar i fem års tid). Andra sidan av samma mynt är att den där jackan som köps billigt och som går sönder efter ett år landar på ett högre tal: (800 kr/182,5 = 4,3 kr/per användning, presumerat användning hälften av årets dagar). Räkneexemplet är såklart tillrättalagt för att visa poängen, oftast håller kvalitetskläder betydligt längre än fem år och har man tur kan även standarjackor överleva flertalet år. Här vill jag även påpeka vikten av att köpa klassiska kläder eftersom något alltför modebundet inte är något du kommer vilja bära en längre tid.

Såklart kan ingen schablonbedömning följas slaviskt, jag vill dock ge er som råd att använda användningspriset som en tankemodell för att köpa bättre och mer prisvärda kläder!stil

Nu har det förövrigt varit väldigt mycket klädsnack här ett tag och därför ska jag se till att knåpa ihop ett härligt inlägg om vett och etikett idag (om jag har tid).

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela