gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Alla pusselbitar är lika viktiga i helheten

Publicerad 2013-10-07 08:51:00 i Stil, kläder och skor

(Acceptabelt i löpspåret, inte till mer vårdad klädsel) 

Lite visdom såhär på måndagsmorgonen: varje pusselbit i en utstyrsel är essentiell för helheten. Omvänt, varje liten sak som är "fel" riskerar att förstöra en i övrigt fin stil.  Vad jag talar om är det fenomen som ofta drabbar oss som är på väg från en typ av stil till en lite mer raffinerad, problemet med att kläderna man äger kolliderar stilmässigt med varandra. (Observera att problemet även förekommer i mer permanent form bland människor som helt saknar stil.)

Exempel: Man sätter på sig skjortan, slipsen, kavajen, chinos, skorna skiner, allt är fixat, och sedan tar man på sig sin ryggsäck (!) och går iväg. Plötsligt är man inte längre den framgångsrike och välklädde karriärist man trodde att man var, man är en pojke utklädd i lånad kostym på väg till skolavslutningen med ryggsäcken på axeln. Äger man ingen vettig väska/portfölj är det lätt att det är just det elementet som förstör stilen, men det kan även röra sig om andra saker som stör/förstör helheten. Jag letar faktiskt själv febrilt efter en schysst läderportfölj för att slippa vara "skolpojken" i exemplet ovan, tills dess bär jag dock min ryggsäck i handen, till exempel vid konferenser och dylikt, eftersom det ger ett vuxnare intryck.

Det klassiska felet, baserat på empiriska undersökningar (det vill säga mina observationer under promenader till och från jobbet) är att folk överlag bär skor som i stil inte överensstämmer med resten av utstyrseln. De flesta inser nog att ”gympadojor” till kostymen inte är någon hit, ändå är det en inte helt ovanlig kombination ute på gatorna. Eftersom jag är en god (nåja) människa och vill tänka gott om människor intalar jag mig att de stilistiskt förvirrade personer som frivilligt går ut klädda som så i alla fall måste ha ombytesskor väntandes på jobbet. Det sista som överger en människa är hoppet.

Så, oavsett om det gäller jackan, skorna, väskan, etcetera, se till att helheten stämmer. Varje pusselbit är viktig för den samlade bilden och det är lätt att det blir gapande stilistiska hål om inte varje del klädnaden lever upp till de andra. st

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela