gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Skulle du rocka dessa skor? (Pun intended)

Publicerad 2013-11-05 19:23:00 i Stil, kläder och skor

(Rockan i en något mer obehandlad form)
 
Det händer då och då att man stöter på något som är lite utöver det vanliga och som av någon anledning markant skiljer sig från allt det man normalt tror att man helt enkelt får se sin världsbild besegrad. I min okunnighet har jag gått runt och tänkt att skor normalt endast tillverkades av kalvskinn, eventuellt har jag kunnat sträcka mina kunskaper så långt som till att det finns cordovan-skor tillverkade av häst.

Förvisso har jag väl vetat om att till exempel alligatorskinn används till en rad produkter, men av någon anledning har jag inte riktigt funderat över att i princip varje djurs skinn torde kunna bli ett par skinnskor (självfallet av olika sorters kvalité beroende på materialets egenskaper.)

Detta var vad jag tänkte fram till idag då jag insåg att man potentiellt kan tillverka skor av nästan vad som helst, till exempel stingrocka! (Nedan i brun tappning.)


Så vad kan jag säga om stingrockeskorna? Jag vet ingenting om hur de sitter, eller om de är av det minsta god kvalité. Det enda jag kan konstatera att de skiljer sig från allt annat jag sett tidigare och detta i min mening på ett bra sätt. Vem skulle inte vilja äga ett par skor som sticker ut så mycket? Särskilt tycker jag att den svarta varianten är helt fantastisk med sin textur och färgskiftningar (se nedan). Gissningsvis är de svindyra (över 25’000 kr för ett par enligt google), men det kan ju vara något att drömma om ifall man någonsin skulle råka kamma hem den där lottovinsten.

 
 
(Skulle du kunna tänka dig att rocka (höhö) dessa?)

 
/G

Kommentarer

Postat av: Tony

Publicerad 2013-11-06 14:19:04

Kanske ska en gentleman inte bära skor gjorda på en levande varelses livs bekostnad. Så tycker jag, vad tycker du?

Svar: Då varken träskorna eller sockiplast känns särskilt lockande för min del får jag nog tyvärr försona mig med tanken på att djur går åt i produktionen av mina skodon. Jag ser dock fram emot en framtid där man kan odla perfekt läder i laboratorier, men där är vi inte än.
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela