gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Nödlösningar och beprövade kombinationer

Publicerad 2013-11-04 08:51:52 i Stil, kläder och skor

(Nödlösning? Tydligen för min del)
 

Vissa dagar har man varken tid eller lust att stå och kombinera ihop en genomtänkt utstyrsel när man tvingas ur den varma och sköna sängen i nattens mörker (nåja, vid sexsnåret på morgonen för min del). Det är därför lätt att man dessa dagar hänfaller till att sätta på sig något väldigt enkelt, vilket har en tendens att dra ner stilnivån något. Samma situation uppstår när man, av skiftande anledningar, får bråttom och helt enkelt inte har tid att tänka efter. För oss som strävar efter att vara välklädda vareviga dag kan ett sådant beteende leda till en minst sagt skiftande stilnivå över tid.

Dagen man orkar engagera sig dyker man upp i skjorta, slips, och bär en schysst v-ringad tröja i merinoull till ett par diskreta chinos; dagen man behövde löpa till bussen dyker man upp i en svart t-shirt med tryck, ett par slafsiga jeans (och spenderar hela dagen med att be tysta böner om att man inte ska överraskas av ett viktigt möte, eller ett besök av någon person man behöver göra ett vettigt intryck på).

Så, hur avhjälper man detta problem? Svaret heter beprövade kombinationer. Sure, de kanske inte är så roliga alla gånger, men det kan vara minst sagt bra att ha några riktigt stabila klädkombinationer man alltid kan falla tillbaka på de dagar då man inte riktigt orkar/hinner.

Så vad är en ”beprövad kombination”? Det kan vara riktiga klassiska historier som är allmänt kända och accepterade, till exempel beige chinos och vit skjorta, eller outfits som du tidigare personligen har kombinerat ihop och vet funkar (vilket gör att du slipper tänka och kan klä dig mer på autopilot). Ju mer stilmedveten du är och ju mer tid du har lagt på att begrunda de olika kombinationsmöjligheter som din garderob rymmer, desto bättre ”beprövade kombinationer” kommer du att kunna producera.

Personligen slår det aldrig fel att jag, dagar då jag inte riktigt orkar, tar på mig en speciell grå tröja (som jag annars sällan använder och som därför i princip alltid finns tillgänglig i nyttvättat skick) som jag kombinerar med en vit pikétröja och mörka jeans. När det är panik och det är tre minuter kvar tills bussen går är det alltid denna kombination som poppar upp i mitt sinne. Sure, det är knappast någon stilrevolution som pågår, men resultatet är långt bättre än ovan nämnda slapp-t-shirt och jeans. Jag gissar att ni har liknande "favoritkläder" som är er räddare i nöden och det är upp till er själva att tänka efter om kombinationen de facto håller den stilmässiga nivå ni önskar ha.

Sedan gäller det såklart att inte hänfalla till detta beteende alltför ofta om man har en, eller ett fåtal, kombinationer, eftersom dessa då riskerar att bli uttjatade. För min del hamnar jag i paniksitsen kanske en gång varannan vecka, men det känns ändå mindre stabilt. Måhända är det dags för mig att själv fila lite på mina kombinationer och hitta några till exempel som är lika simpla, men som ändå lever upp till min stilstandard i stort.  

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela