gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Nöden har ingen lag – gentlemannen slöjdar

Publicerad 2013-11-14 19:51:30 i Stil, kläder och skor

 (Ikonen Gary Cooper höll sig inte för god för en vit näsduk i bröstfickan)


Finns det något mer frustrerande än att ha den perfekta outfiten i huvudet bara för att sedan konstatera att man inte äger medlen för att få den att uppstå i verkligheten. Jag sitter för tillfället och förbereder mig smått inför morgondagens Fancy Friday och operabesök genom att putsa mina svarta ”finskor” och förbereda morgondagens klädnad.

Dock insåg jag tämligen snart att jag inte äger någon diskret näsduk till min blå kavajficka, vilket skulle vara perfekt då jag ämnar bära en slips som är nog mönstermässigt i själv (vilket skulle få en för extravagant näsduk att bli för mycket). Nöden är dock uppfinningens moder och efter att ha gett mig på ett gammalt lakan med saxen har jag nu en vit näsduk som i alla fall duger för morgondagens event (den ser faktiskt klart bättre ut än jag någonsin kunnat förvänta mig och med rätt vikning syns inte de frasiga kanter som är effekten av att jag inte hunnit fålla den.) Dock håller detta såklart inte i längden.

Näsdukar är, för att använda animaliska termer, svindyrt. De billigare varianterna brukar kosta kring hundralappen och märkesvarianterna kostar flertalet hundra kronor. Detta tycker jag är väl i överkant för vad det egentligen är, en tyglapp med design. Särskilt de enfärgade är ju rena rama rånet, 30 gånger 30 cm vit linnenäsduk för 200 kr? Jag tror inte det.

Således har jag gått genom min kära moders gamla lager av förkastade örngott, handdukar och tyger , för att så småningom kunna sätta mig och slöjda en uppsättning egna näsdukar. Det borde egentligen inte vara så svårt, bara att klippa till passande bitar och se till att fålla dem på ett schysst sätt. Vi får dock se när jag har tid för detta. Förr eller senare måste det dock ske eftersom jag samlat på mig material för en mindre kollektion. Tiden får utvisa när jag startar mitt slöjdande på allvar, nu är jag i alla fall redo för morgondagens äventyr.

Ps: Läste slutligen ut "Borta med Vinden" idag, jag tyckte att det var riktigt uppfriskande med en bok som porträtterade det amerikanska inbördeskriget ur söderns perspektiv, men kärlekshistorierna kändes en aning verkligshetsfrämmande för mig. Den var dock helt klart läsvärd, nu återstår bara att se vad jag ska påbörja för nytt ikväll.

/G


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela