gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Hållning

Publicerad 2013-11-14 06:17:27 i Stil, kläder och skor

(Som ni ser har man även en tendens att se ganska löjlig ut med en märklig hållning, även om bilden ovan självfallet till viss del är överdriven.)

Att klä sig väl handlar självfallet till stor del om hur ens självbild och självförtroende påverkas av att man känner sig välklädd. Å andra sidan finns det obestridligt en andra del i det hela: hur andra uppfattar en påverkar hur de behandlar en. Detta har självfallet en del att göra med kläder, men idag ämnar jag lyfta en fråga om kroppsspråk och hur detta påverkar utstrålningen.

Dagens ämne: hållning.

De flesta av oss har säkerligen någon gång blivit tillsagda av våra mödrar något i stil med ”sträck på dig, du ser ut som en hösäck”, och nu kommer jag och påstår att mamma hade rätt. Alltför många av oss män har usel hållning och jag erkänner med skam att jag tillhör ovan nämnda skara. Mitt försonande drag är att jag i alla fall försöker göra något åt det.

”Så varför ska man stå rak i ryggen egentligen? Detta är väl inte armén?”, tänker ni. Hållningen säger nämligen mer än du tror om hur du är som person, det är i alla fall denna information som dina medmänniskor plockar upp, även om den är sann eller falsk. Genom att ha en god hållning kommunicerar du till omgivningen att du är någon att räkna med, du skickar ut förtroendeingivande signaler. Det är svårt att utstråla självförtroende om det i grund och botten ser ut som att man står och gömmer sig genom att knyckla ihop sin kropp. Dessutom blir du längre och större om du sträcker på dig, något som biologiskt påverkar hur andra ser dig.

Så vad gör den som plötsligt inser att han suttit framför datorn de sista tio åren och lagt sig till med en klassisk gamnacke? Det lättaste sättet att förbättra sin hållning är självfallet att helt enkelt att sträcka på sig, men detta är inte så lätt att alltid komma ihåg och det är lätt att man faller tillbaka i slentrianen. Min lösning på problemet är att jag försöker att så ofta jag bara kan bära plagg som tvingar mig till att skärpa mig. Jag har märkt att till exempel kavajer gör att jag naturligt rätar på ryggen och även när jag sitter ned märker jag hur jag undermedvetet sträcker på mig bättre iklädd detta plagg. Detsamma gäller skor med en liten klack, det vill säga de flesta dressade skor, även dessa får mig att skärpa mig lite extra.  

I slutändan handlar det om att bygga de nödvändiga musklerna och om man gör detta genom bål/rygg-träning, eller genom att helt enkelt kämpa med hållningen i alla situationer tills den kommer naturligt, det är upp till individen. Tänk dock på det väsentliga: vem ger bäst intryck, en man som sträcker upp sig i sin fulla längd, tillsynes full av självförtroende, eller en man som står som en hösäck och är rädd för att ta plats?

/G

Kommentarer

Postat av: Robin

Publicerad 2013-11-14 12:05:24

Bra inlägg =) Jag kan dessutom bara hålla med om det som du skrivit. För en bra hållning är väldigt, väldigt viktigt.

Då det gäller på både rygg och knän. Samt så kan man få riktigt fina skador vid träning, om man har en dålig hållning också.

Postat av: Emma

Publicerad 2013-11-14 13:32:39

Du har rätt i vad du säger, men det kanske mest väsentliga har du ju glömt. Att man får mindre ont med god hållning. Ett fantastiskt bra tips är ju att träna också. Tror faktiskt det ger mer än att bära kavaj.

Svar: Det har du såklart rätt i! Ryggproblem är, vad jag förstår, ett växande problem i vårt stillasittande samhälle. En skarp och bra iaktagelse från din sida! Jag nämnde träning helt kort, dock kanske inte tydligt nog. Att träna är självfallet det allra bästa, men tyvärr tar det emot för många. Därav tipsen på hur man kan man kan se till att jobba på det på andra vägar.
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela