gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Gustavsberg, Swedish Grace och drömmar om en komplett servis

Publicerad 2013-11-17 17:39:10 i Heminredning

 (Världens vackraste kanna?)


Idag har varit en lyckad dag
och jag har tagit ännu ett steg mot att att ha ett komplett bohag då jag flyttar in i min nya lägenhet. Under dagens tidiga timmar var jag, tillsammans med både mor och mormor, på resande fot, på väg till Gustavsberg och den outlet som finns där. Väl på plats kunde jag semi-bittert konstatera att de för tillfället inte hade allt jag ämnade köpa i lager, men jag kom ändå hem med en stor (om än mindre än planerat) uppsättning föremål. Swedish Grave är vad jag har valt till min servis (jag har tidigare skrivit inlägg där jag dreglar över denna) och nu var det dags att handla! Det blev tio assietter, åtta djupa tallrikar, tre små uppläggningsskålar och en stor potatisskål som fick följa med i bilen hem. (Jag äger sedan tidigare sex kaffekoppar och sex tékoppar i samma servis, vilka dock skulle behöva kompletteras med i alla fall två av varje).

Kvar att köpa, för att ha en någorlunda komplett uppsättning och därigenom möjlighet att utfordra åtta personer åt gången, är åtta stycken förrättstallrikar och åtta stycken varmrättstallrikar. Utöver dessa åtrår jag en gräddkanna, som jag egentligen inte behöver, men som skulle vara perfekt till exempel för vaniljsåsen till äppelpajen. Vi får se hur det blir, på längre sikt känns det dock självklart att utöka kollektionens alla beståndsdelar till att omfatta nog föremål för bjudningar i tolvpersonersklassen.

Jag kom dock inte endast hem med dessa trevliga föremål idag. I shoppingivern plockade jag även på mig några nya, induktionsanpassade, kastruller i en närliggande butik och kom hem med ett långt mer komplett kök än vad jag innehade när dagen begynte. A day well spent, om du frågar mig.

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela