gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Cowboyskor (i folkmun kallade brogues)

Publicerad 2013-11-09 14:03:22 i Stil, kläder och skor

 

 (Min ärkefiende när det kommer till skor, broguemönstret)

Det kan ibland kännas som att klassisk stil är ett ganska snävt format i och med att det oftast finns tydliga strömningar och tankar om vad som är ok att bära och vad som inte är det. Jag anser dock att det är väldigt viktigt att inte blint följa strömmen utan att personligen ta ställning till stilmässiga fenomen och värdera om man själv anser att de passar in i konceptet klassisk stil (eller stil i huvudtaget). Kort och gott, bara för att 99 av 100 personer anser att något är snyggt behöver det definitivt inte vara det.

Som en man som gillar klassisk stil är man till viss del van vid att göra just detta, slentrianmässigt förkastar man ju det Svensson överlag tycker är stil. Att underkänna majoritetens (Svenssons) stilkänsla är för oss intresserade tämligen enkelt, man anser sig trots allt tillhöra en minoritet (välklädda och stilintresserade män) som helt klart vet bättre än den stora massan. Däremot är frågan vad som händer när det inom minoriteten finns en majoritet som är för ett koncept man själv inte känner uppfyller kraven på stil.

Idag tänker jag uppröra majoriteten av de välklädda män som finns i vårt samhälle genom att förkasta brogues.

Brogues tänker de som inte är skofetischister, vad är det? Brogues är inte, vilket är en vanlig uppfattning, en typ av sko, utan en viss typ av mönster. Mönstret bygger på element av små hål som organiseras i olika former av struktur. Perforeringen som idé tillkom för flera hundra år sedan som en praktisk lösning på problemet att skor inte torkade tillräckligt snabbt, och sedan blev det på modet att ordna hålen i olika former av stilistiska mönster. Idag har den ursprungliga tanken bakom mönstren försvunnit men mönsterna i sig lever kvar och pryder många skor.

Det finns olika termer för olika typer av broguemönster beroende på hur mönstret löper på skorna och jag tänkte göra en liten exemplifiering för den som vill allmänbilda sig lite:

 Full brogue. Här är ett exempel på en full brogue, mönster överallt, i Amerika kallad wingtip (observera spetsen som löper upp).

 

 
 Half brogue. Här är ett exempel på en half brogue (observera att spetsen från exemplet ovan saknas).

 

 Quarter brogue. Här är ett exempel på quarter brogue (observera att det endast finns en kort brogue-rand som avdelar tåspetsen från resten av skon).

Så, nog med förklaring om fenomenet i sig, nu till själva förkastandet. Brogues anses av många stilintresserade män vara höjden av stil och bärandet av brogues förespråkas i många och skiftande sammanhang. En överväldigande majoritet hyllar helt enkelt brogues som guds gåva till den stilintresserade mannen, jag å andra sidan är inte lika imponerad.

Det första som kommer till tanken när jag tittar på skor förstörda med brougemönster är att de skulle passa utmärkt i någon dammig spagettivästern. Jag brukar kalla brogues för cowboyskor när Mr. Shamaran visar mig modeller som han tycker är vackra, och detta summerar tämligen bra hur jag känner för denna typ av mönster. I min mening är broguemönster lika oklädsamma i dagens samhälle som cowboystövlar eller cowboyshatt.

Det finns en klassisk devis inom stil som lyder ”less is more”, och i detta fall anser jag att den är minst sagt träffande. Indiskreta brogugemönster på en sko ger, i mina ögon, ett rörigt intryck som tar fokus från skons naturligt vackra linjer. Dessutom finns det en risk för att ett par röriga skor stjäl blickfånget från en i övrigt välkomponerad klädsel. Slutligen får man inte förglömma att brogues i många situationer ger ett tämligen informellt intryck, som inte alltid passar sig.

Det är helt enkelt synd att ett osmakligt mönster ska förstöra så många vackra skor. Allra värst tycker jag det är när broguen gör sitt inträde på skor som redan har en touch av informalitet, till exempel ett par monk-skor. Genom att sätta extra mönster på en sko som får sin skönhet genom de få och välavvägda detaljerna uppnås något som närmst kan liknas vid kitsch.

 (den som fick idén att sätta broguemönster på dessa vackra skor borde pryglas)

Jag verkar dock stå tämligen ensam i min avsky för broguemönster och frågan är väl om detta innebär att jag har ”fel”.

Personligen har jag svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att bära ett par skor i full brogue och samtidigt kan jag inte tänka mig några personer det faktiskt skulle passa bra på förutom just cowboyen och lantbrukaren från den amerikanska södern.

Så vad ska man egentligen bära, om man som jag, ogillar brogues men ändå vill ha något mönstrat? Varför inte följande brogueinspirerade sko, som istället för perforering har en vacker söm.

 Nu vet ni var jag står, frågan är dock bara om jag lyckas omvända resterande 99%.


/G

Kommentarer

Postat av: Peter

Publicerad 2013-11-09 14:18:42

Personlig smak har inget rätt och fel. Du gillar vad du gillar, andra gillar vad de gillar. Så är det, och respektera varandras åsikter så blir allt bra.

Svar: Stil är såklart inte som mattematik där man enkelt kan motbevisa den som hävdar att ett plus ett är lika med tre. Däremot håller jag inte med om att det inte skulle finnas något rätt eller fel (eller i alla fall något mer passande och opassande i relation till andra möjligheter), eftersom det definitivt finns många kombinationer som ser tämligen hemska ut. Sen är det väl upp till vardera person om man vill vara välklädd, eller se ut som ett patrask (och alla möjligheter däremellan).
/G
G

Postat av: P

Publicerad 2013-11-11 15:22:49

"eftersom det definitivt finns många kombinationer som ser tämligen hemska ut" skriver du. Det är ju din åsikt. Det är inte ett rätt- eller felaktigt uttalande. Det är bara vad du tycker. Måhända att många människor tycker som du, vad vet jag, men det gör det fortfarande inte till ett faktapåstående.
Förresten så heter det matematik ;)

Svar: Såklart att det alltid är en gränsdragningsproblematik kring subjektivt och objektivt. Stil är, som jag påpekade i mitt föregående inlägg ingen exakt vetenskap, dock vill jag ändå framhålla min ståndpunkt. Om man jämför t.ex. att matcha något med att skruva i en skruv - Sure, du kan ju försöka få den där skruven att fästa med en hammare om det är din åsikt att det är den rätta vägen att gå, men vilken människa som helst kan ju se att resultatet inte blir särskilt lyckat.
/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela