gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Chesterfield-drömmar

Publicerad 2013-11-04 20:05:00 i Heminredning

 (Queen Anne-fåtöljen, som jag skulle älska att ha en sådan som min läsplats)


Jag har inte hunnit berätta det för er ännu, men igår fick jag ett minst sagt glädjande besked. Äntligen tillkännagavs vilket datum jag får flytta in i min nya lägenhet och jag kan bekänna att jag verkligen längtar tills i maj då det äntligen beger sig. Kort och gott betyder det faktum att jag nu har ett bestämt datum två saker, för det första får jag dubbla mina ansträngningar för att samla pengar till insats/möbler/buffert/sparande/kort och gott liv, för det andra kan jag på riktigt börja lägga tankemöda på vad jag ska inreda lägenheten med.

Idag har jag påbörjat jakten på den perfekta soffan. Eller ja, jag vet vad jag vill ha, sedan om det är en möjlighet att genomföra denna dröm i realiteten redan, det är en annan fråga. Ända sedan jag gick i gymnasiet har jag älskat Chesterfieldsoffan djupt. Vad passar egentligen en gentleman bättre än att sjunka ner i denna historiska möbel med ett glas whisky i handen och avnjuta en god bok i vintermörkret? Exakt, närapå ingenting. Det är dock inte världens lättaste sak för mig att få tag i en vettig Chesterfieldsoffa.

Problemet, om man bortser från det tämligen digra priset, är att man helst ska importera ifrån England om man vill se till att få vettig kvalité (jag undanbeder mig alla de märkliga kopior som cirkulerar på den svenska marknaden). Detta innebär en del problem i och med att man inte kan få se sin möbel innan man införskaffar den och alltså till viss del köper grisen i säcken. Jag sitter lite vagt och funderar på om man inte borde kunna kombinera en eventuell shoppingresa till London med att gå och provsitta en och annan av de soffor som utgör utbudet på den engelska marknaden.

Alternativet är såklart att köpa begagnat här i Sverige, men även här förekommer problemet med att bedöma äkthet och dessutom riskerar man då att få dras med både lukt och ohyra om man inte gör en väldigt noggrann undersökning av den möbel man införskaffar. (Garanti kan man såklart glömma också.)

Ändock, trots problemen så lever drömmen om en Chesterfieldsoffa med kompletterande fåtöljer i Queen Anne-stuk. Vi får se när den går i uppfyllelse, men förr eller senare blir det.

Jag har dock lite ångest över vilken färg man i sådana fall skulle välja på sin soffgrupp. Rött tycker jag personligen är en fantastiskt trevlig färg på en Chesterfieldgrupp, men jag inser att det vore mer praktiskt att köpa en mörkbrun ur inredningshänseende. Hurusom, den som lever får se!

 (Den sistnämnda varianten är så vacker med sin melering att man kan avlida, men tyvärr kostar det ca 5000 kr extra att köpa i denna läderkvalité, inte jättelockande...)

/G




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela