gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

Blott en dag, ett ögonblick i sänder

Publicerad 2013-11-15 15:55:19 i Allmänt

 (Många bäckar små, förhoppningsvis)
 
Hela den där bloggen handlar om min strävan mot att bli en sann gentleman på alla plan, och jag hoppas att ni inser att det pågår en hel del jobb bakom kulisserna utöver det som redovisas här. Vissa aspekter är ganska lätta att förmedla, men är inte tidsmässigt särskilt prioriterade, t.ex. kan jag skriva stilinlägg på löpande band men jakten på kläder upptar en väldigt liten del av min vardag. Andra saker är något svårare att fånga, till exempel kampen för att bilda sig, och detta är en större del av projektet som egentligen pågår i skymundan. (Detta helt enkelt därför att det tar en hel del tid att tugga igenom alla de böcker jag har som målsättning att sluka.)

 Varje dag är på sitt sätt utformad för att ta mig vidare mot mitt mål och därför tänkte jag att jag skulle kunna posta en liten snabbgenomgång av hur en vanlig vardag ser ut för mig:

06.00-06.50                                   – Läser DN medan jag äter frukost och kollar aktier/fonder.
06.50-07.50                                   - Lämnar hemmet för att resa in till arbetet i staden (läser på vägen in)
07.50-08.00                                   - Anländer till arbetsplatsen och kollar nyhetsuppdateringarna.
08.00-12.00                                   - Arbete
12.00-13.00                                   - Lunch, inklusive halvtimmespromenad vid gott väder, annars läsning.
13.00-16.30                                   - Arbete
16.30-17.20                                   - Lämnar jobbet för att resa hem (läser på vägen hem)
17.20-18.30                                   - Middag och ev. disk
18.30-19.30                                   - Träning
19.30-20.30                                   - ”fritid” (aktier, bloggande, gitarr)
20.30-22.00                                   - Läser
22.00                                               - Släcker lampan

Repetera.

Självfallet ser inte exakt varje dag ut sådär, roliga saker händer ofta i veckorna som gör att man avvarar en dag till exempelvis afterwork, träffa vänner, spendera tid med flickvännen, etc. Dock skulle jag vilja påstå att i alla fall 80% av mina vardagar ser ut exakt såhär. Ledorden är tidsoptimerat och effektivt för att maximera nyttan. Dessutom är jag en sådan vanemänniska att jag mår bra av mina rutiner, det känns inte jobbigt att följa dem, snarare ger de stadga och trygghet till min vardag.  

Som ni ser får vissa saker klart mer utrymme än annat och så måste det vara, prioriteringar är viktiga. Det essentiella är dock att det finns en tanke bakom det man gör. Dock ska man inte underskatta nyttan av att bara slappna av ibland också och jag är medveten om att den livsstil jag har inte är för alla och att många troligen skulle bli olyckliga av den. Personligen låter jag mina helger vara mycket friare än de strikta veckorna, på något sätt känns veckodagarna ändå förlorade och då kan jag lika gärna utnyttja dem till max. Helgen å andra sidan får stå för betydligt större frihet. På detta sätt uppnår jag någon form av livsbalans som i alla fall fungerar ypperligt för mig.  

/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela