gsomigentleman.blogg.se

Min dagliga jakt på gentlemannaidealet. Inlägg om stil, vett och etikett, filosofi - allt du behöver för att bli en gentleman (samt privatekonomi för hur man bekostar kalaset).

MQ och förfallet

Publicerad 2013-10-30 10:11:30 i Stil, kläder och skor

(Jag blev smått överraskad över att hitta något så förtjusande som ett blått mockabälte på MQ, en perfekt accessoar att bära tillexempel till sommarens ljusa chinos. Jag håller tummarna för ett fynd på mellandagsrean!)


Jag minns när jag var 18 år, studenten närmade sig med stormsteg och det enda man verkade göra var att ränna på studentskivor. I den situation jag då befann mig var jag i ett skriande behov av skjortor (och andra lite finare plagg att kunna bära på nämnda skivor) och min räddning var utan undantag butiken MQ. På den tiden stod MQ för klassiskt herrmode i ett mellanprissegment, det vill säga något dyrare än HM (och också något bättre kvalitetsmässigt), men ändå inte fullt lika ruinerande som märkeskläderna från Åhléns eller NK. Kring 2008-2010 kunde man lita på att MQ hade det man behövde och alltid fanns det något att inhandla.

Åren har dock gått och MQ är inte längre det förlovade land det en gång var för mig. Borta är de snyggt skurna kläderna i stabila basfärger och istället har de ersatts med sneda knäppningar, märkliga material och utstickande färger. Dessutom har många av de klassiska och stilrena märkena, (till exempel J. Linderberg) försvunnit och även det egna märket Bläck lever en tynande tillvaro. Vad hände egentligen?

Visst finns det fortfarande en del vackra saker att återfinna i MQ:s butiker, typexempel är det blå mockabälte som jag visar som bild för denna text. Dock finns inte den där ohyggliga bredden som förut fanns. Hittar man något är det ett undantag snarare än en regel tyvärr. Istället kan jag bara konstatera att det är Zara som har övertagit MQs roll som leverantör av kläder i mellanprissegmentet och jag styr hellre min kos dit än tittar på ännu en skjorta med hemskt avvikande armvågslappar och skrikig kontrastfärg i kragen på MQ.

Någonstans borde företagsledningen för MQ inse att de slagit in på helt fel väg. Uppenbarligen har MQs popularitet sjunkit tillsammans med förändringarna och detta har även visat sig i börskursen som mestadels har vandrat i nedåtgående trend sedan noteringen 2010.

Jag tycker att det är lite ledsamt att något som var så bra har blivit så dåligt och därför hoppas jag att MQ tar sitt förnuft till fånga, slänger ut alla märkliga märken, kläder i konstiga färger och söker sig tillbaka till grunderna – klassiskt herrmode, i klassiska färger. Prisvärd kvalité helt enkelt.

/G

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-01 19:13:27

Vad tycker du om H&Ms dressade avdelning? Funderar på att köpa en skjorta och slips där men känner mig tveksam. Vill ju passa in på jobbet :p

Svar: Jag måste erkänna att jag i princip inte har någon erfarenhet alls av HMs dressade kläder, det enda som hänger i min garderob därifrån är en polyesterslips som jag har ett minst sagt delat förhållande till. (Den är snygg och det är skönt att inte behöva vara så rädd om den i och med att den var billig, men det stör mig hur jobbig den är att knyta.)
Frågan man får ställa sig är väl om HM levererar kvalité värd pengarna i och med att den dressade kollektionen är något dyrare. Personligen känner jag att man gott kan handla någon annanstans om skjortorna ändå kostar 400-600 kr, dock är detta bara baserat på mina fördomar om HMs kvalité. Själv har jag ett gäng billigare HM-skjortor (tänk 149-249 kr) som i alla fall duger till att ha under till exempel v-ringade ulltröjor (som jag i och för sig håller på att fasa ut ur garderoben men som har funkat fint hittills.) I slutändan är nog det viktigaste att passformen är bra på dig och det är ju väldigt personligt.

/G
G

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

G

24 år - gentleman in the making.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela